In de vorige eeuw was het Sir Winston Churchil die gezegd heeft: “De grootste bom die ooit uitgevonden is….is het Geloof!”   Daar gaat het hier over. -

 

Nu zijn er vandaag aan de dag bommen genoeg op deze planeet te vinden en de T.V. beelden geven er bijna dagelijks  een opsomming van aan ons door. De berichten zijn:  42 doden hier, 57 doden daar…autobommen,  explosie’s, opstand…….mensen tegen elkaar.   En de zon ging op…en de zon ging onder, en de kinderen schuilden bij de rokken van hun moeders…en de geleerde heren wisten er tenslotte geen raad meer mee. Wereldbeeld anno 2014.

 

Wie in de bijbel leest vindt in het begin al een verhaal over Noach. Zijn vader Lamech noemde hem zo, “omdat”, zei hij, “deze zoon ons  troost  zal geven.”  In Genesis 6 lezen we dan ook “dat Noach een rechtschapen man was,  hij was de enige in zijn tijd die een voorbeeldig leven leidde, in nauwe verbondenheid met God”.  In hetzelfde hoofdstuk staat “dat in Noach’s tijd in Gods ogen de aarde verdorven was, dat iedereen een verderfelijk leven leidde, en dat God tegen Noach zei: “IK heb besloten een einde te  maken aan het leven van alle mensen, want door hen is de aarde vol onrecht. Ik ga hen vernietigen en de aarde erbij”.

 

Juist!  iemand zegt of denkt: “O, dat is zeker het verhaal over de zondvloed!”  Overigens een verhaal uit de bijbel dat in de algemene geschiedschrijving  van veel culturen ook terug te vinden is.-

 

Wanneer Jezus Christus, nu 2000 jaar geleden op deze aarde verbleef, gaf Hij een beeld van de toekomst van de mensheid, en Hij zei:  “Het zal zijn als in de dagen vanNoach…..”  Wat een wereldbeeld. “Wat een jeugd tegenwoordig!” hoor je zeggen. Kijk maar eens een paar keer naar :  “Opsporing verzocht”…en je hoort ouderen klagen: “Wat een moreel verval!”

 

Ik kijk even in die oude bijbel en lees in Psalm 11 en 12  “Zondaars spannen de boog, ze leggen hun pijlen al op de pees om de oprechte in het duister te treffen. Wat kan een rechtvaardige,  als de grond onder alles wegzinkt, anders doen dan schuilen bij de Heer ?”

 

De tijd waarin wij leven brengt voor velen misère voort. Gelijktijdig zijn het wetenschappers en  gelovigen die hun gedachten doorgeven, ook nog steeds in boeken “om God te bewijzen!”.   Maar zelfs als er geen bewijs is, zegt Psalm 12 : “Zwakken en armen zuchten onder het geweld – Om hen sta ik op, zegt de Heer, ik breng de redding die zij verlangen”.

 

Wat zou het mooi zijn als de aardbewoners eens meer zouden rekenen op de Allerhoogste God !  Soms hoor je mensen denken en zeggen: “Waarom doet God niets als Hij zo machtig is ?”  Deze mensen verzuimen om vaker de bijbel te lezen van  kaft tot kaft!  In de genoemde Psalm staat n.l. : “De Heer (God) in Zijn heilig paleis, de Heer op Zijn troon in de hemel, met aandacht beziet Hij en fronsend keurt Hij de mensen op aarde!”

 

Dan volgt vers 5: “De Heer keurt rechtvaardigen en zondaars!”  Want:  “Rechtvaardig is de Heer, Hij heeft rechtvaardigheid lief!”  Het is maar dat we het allemaal goed begrijpen : God toetst rechtvaardigen en  de luiwaar wij soms wat  afkeurend naar wijzen.

 

Sommige vrome christenen denken dat ze  wel gemakkelijk van de straf af zullen komen, die zij door onrechtvaardige daden over zich hebben afgeroepen. Zij kunnen zich nog wel eens behoorlijk vergissen. Ze  hebben altijd gedacht dat het Evangelie  voor de on-bekeerden was, voor de zondaars, voor de man en de vrouw die het met de zeden niet zo nauw  nemen. Die dachten dat de kinderen Gods toch zeker als een Raket de hemel zouden binnen suizen.  Had je gedacht.  “

 

God toetst de rechtvaardigen en de goddelozen!”. Heb je wel eens een toets gemaakt ? Heb je ook zitten zweten als je een werkstuk of een scriptie niet voor elkaar kon krijgen ? Misschien heb je  het ook wel eens benauwd gehad, als je wist dat je rijexamen moest gaan doen, en dat je theorie lessen te weinig had genomen ?   Je dacht dat het allemaal wel zou lukken, maar je had feitelijk niet voor 100% je best gedaan. Wat een zenuwen zeg!

 

En dan te bedenken dat er mensen zijn, die veel te weinig doen aan de theorie van het christen-zijn. Die kennen de bijbel nauwelijks, want ze bezitten hem wel, maar het Woord van God heeft nog nooit volkomen  bezit van hen kunnen nemen!   Het zijn mensen die niet “staan op de bijbel”  maar die hem kunnen aanwijzen ergens in de boekenkast.

 

Wat een schrik!  God de Heer  t o e t s t  de rechtvaardigen en de goddelozen! Daar moet je eens op gaan letten: de rechtvaardigen komen éérst aan de beurt…en de goddelozen  pas in tweede instantie.  Dat is de rekenmethode van de Allerhoogste. God zet de dingen gewoon  op zijn kop.  Als christen zou je zeggen:  Dat kan niet ! maar…..het kan tóch !”

 

Misschien herinnert u/jij je nog dat er destijds het programma “Bananensplit” voor de T.V,. kwam.  Er was een meneer die Brandkasten demonstreerde op een beurs.  Er zouden 3 miljoen cijfermogelijkheden zijn.  Er is geen kans om door “toevalligheid”  het juiste cijfer te kiezen en de safe te openen. Het uitgedaagde publiek zou de inhoud van de kluis kunnen ontvangen, de inzet was  fl.10.000.--   De directeur van de fabriek zei: “Het kan niet... dat iemand de cijfercombinatie raadt !”   Maar een meisje van 10 jaar kwam langs, drukte een cijfercombinatie in, en de kluis opende zich.  Meneer R. stond verbaasd, en riep: Nee, echt, het kan niet!   Maar hij had zijn naam op te houden en het meisje ontving de prijs.

 

In de zakenwereld kan het er soms hard aan toe gaan. De eigenaar kon met recht een gentleman genoemd worden. Hij bevestigde het wonder: het kon toch !

 

Er zijn duizenden mensen op deze aarde, in alle continenten die zeggen: Het kan niet!  Er kan geen God bestaan! Alles is toeval!  Het leven is zinloos, de maatschappij is verrot. Alleen: de mens is uniek.  Leef je leven en maak veel plezier! Zorg voor jezelf, lééf !  En al die mensen die beweren dat God liefde is, moeten de oorlog slachtoffers maar eens in de ogen zien en denken aan de miljoenen doden.

 

Vrijheid!  Gelijkheid!  Broederschap!     Het mocht wat…in deze wereld kan het niet!  Iedereen die zo denkt of in die richting gaat, zou ik willen aanraden  hoofdstuk  3 van de Evangelist Johannes eens te lezen,  Hij schrijft over Jezus die verhoogd werd aan een kruis in Jeruzalem. Het lijkt wel of God die de Schepper van de wereld is, gedacht heeft: “Als er dan toch gestraft moet worden……Als de mensen de toets op gerechtigheid dan helemaal niet kunnen doorstaan….dan zal Ik Zelf de straf op Mij nemen.” God voelt zich verantwoordelijk voor alle mensen, die Zijn schepselen zijn.  In vers 15-17 staat dat zo heel centraal: “God had de wereld zo lief dat hij Zijn enige Zoon heeft gegeven, opdat iedereen die in Hem gelooft niet verloren gaat, maar eeuwig leven heeft. God heeft Zijn Zoon niet naar de wereld gestuurd om een oordeel over haar te vellen, maar om de wereld door Hem te redden!”

 

In dezelfde  bijbel staat het verhaal van de “verloren zoon!”  Hij had alles verprutst. Zijn geld er door gejaagd, de erfenis van zijn ouwelui.  Met drank en vrouwen en verkeerde vrienden. Berooid keerde hij naar zijn oorsprong terug. Al zou ik maar mee kunnen eten bij de varkens! dacht hij.  Maar toen hij dichterbij kwam, ontwaarde hij zijn echte vader, die hem op stond te wachten, hem omhelsde en een feest organiseerde.   Dat was de wereld op zijn kop!

 

Hij dacht aan straf…en hij kreeg de hoofdprijs. Jezus vertelde het verhaal. Zo is God, Hij oordeelt  over  alles wat verderfelijk is (Genesis 6) maar Hij handelt uit liefdeals een mensenkind Hem zoekt…..naar Hem op weg gaat…..dan kan het tóch! Want God is liefde !      En dat is nu onze toekomende tijd !    Dus…..:  keer op tijd! en geloof  het Evangelie !”

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Submit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to TwitterSubmit to LinkedIn