Met welk een uitzonderlijke gedachte kan een mens wakker worden ?
Tijdens de slaap is het bewuste denken en het onderbewuste in een volkomen sluimertoestand. Dan ga je als het ware door een barrière, die je bij de nieuwe dag brengt.
Je hebt het licht van de morgen nog nauwelijks gezien, of flits….daar is die gedachte !
“Gebed is het duizend-dingen-doekje van de christen!”

Zijn wij als nuchtere Nederlanders van zulke bidders ? vraag je je af.   Slaan wij nooit een keer over ?  Elke zondag wordt er wel vanaf  kansel en/of  podium  de gemeente aangeraden om te bidden voor bepaalde zieken, een opname in het ziekenhuis, of een sociale omstandigheid,
zoals  echtscheiding,  oorlog, zendelingen op moeilijke posten,  waar weerstand is en levensgevaar.
Soms wordt er  nog wel gebeden voor de Ministerraad, het Koninklijk Huis, de Kroonprins
en zijn gezin, de multiculturele samenleving in Nederland.   De ziekenhuizen en  de gevangenissen worden niet vergeten en de armoede bij mensen die onder de minimum grens van het bestaan terecht gekomen zijn.  Alles draait toch om rechtvaardigheid ?
Je zou zeggen:  Bidden, het kan niet op !

En toch….als ik weer over die wonderlijke gedachte nadenk: “Gebed is het duizend-dingen-doekje van de christen!” , dan moet ik uit eigen ervaring zeggen: Ja, zo is het !
Wij roepen de naam des Heren dagelijks aan. Aan de tafel bij ons eten, op de fiets of in de auto naar ons werk, tussen de bedrijven door…en voor het slapen gaan!
Een Amsterdamse oom vertrouwde mij ooit toe: “Jongen, ik heb vaker met mijn hoed
op gebeden, als ik naar mijn werk fietste, dan zonder !”
Een ouderling van de P.K.N.-kerk vertrouwde mij eens toe, en ik geloofde hem: “Beslist elke avond voor wij slapen gaan, overdenken mijn vrouw en ik de dag…we danken voor de goede dingen, we vragen bescherming over de nacht en we doen onze voorbeden!”
Geweldig toch !

Soms heb ik wel eens ondeugende gedachten: “Zou de Here God daar niet eens moe van worden…van al die gebeden, van al die mensen, en dan nog eens van al die mensen over de hele wereld ??”
Wij komen vaak te pas en te onpas – en  meestal zonder kloppen – binnen en strooien onze wensen bij God op de vloermat.  A.U B. !   Hier is ons pakkie-an…..en wij verwachten wél wat van U !

Toen ik nog geen dertig jaar oud was, en verantwoordelijkheid  droeg voor een kleine
geloofsgemeenschap in het noorden van ons land (Klazienaveen), maakt ik letters van karton,
witte letters op een ondergrond van hemels blauw  geribbeld etalage karton. Het was of ik de mensen daar wilde zeggen:  Mensen, denk aan deze les,  herhaal het de hele week
in uw gedachten:  GEBED VERANDERT ALLES !
Het was mij geleerd, ik had het beoefend in de praktijk van het leven.  In bepaalde omstandigheden was gebleken dat gebed solide was voor vele zaken. Ook als de uitkomst
anders was, dan de bidder vooraf had gedacht !   Ik twijfelde er dan ook geen moment aan. De bijbel zegt:  “Weest in geen ding bezorgd, maar laten bij alles uw wensen door  g e b e d  
en smeking met dankzegging bekend worden bij God.  En de vrede Gods die alle verstand te boven gaat, zal uw harten en uw gedachten behoeden in Christus Jezus.”
Filipppenzen 4 : 6 en 7 nbg.



Een christen gaat er dan ook van uit dat God van verre onze gedachten en omstandigheden
kent. Hij is daarmee vertrouwd.  Christenen leven in het vertrouwen dat God weet wat goed voor ons is.

Een voorbeeld: In de grote tent op Walibi (van Stichting Opwekking) schreef ik een gebedslast op een groene kaart. Het was een vraag van Evangelist  Otto de Bruijne
aan duizenden aanwezigen, om datgene wat op dit exacte  moment als meest belangrijk
vraagstuk in je leven was, bekend te maken bij God. Er kwamen vlot geklede jonge dames langs met rieten manden en de  “gebeden op papier” werden verzameld op het podium gebracht. Otto sprak daar een dankzegging over uit, en vroeg God om in al deze behoeften
heerlijk te voorzien. Amen!
Je kunt zeggen: heel veel gebeden werden aan de Here opgedragen: onze duizend-dingen-doekjes!
En ook mijn gebed was daarbij:  “Heer, geef mij vrede en rust onder de nieuwe omstandigheden in mijn leven.!”
(Het was een periode waarin de beslissing viel dat ik vervroegd in de VUT zou gaan,
met een behoorlijke daling van inkomen, en een ledigheid die je niet één, twee, drie kunt overzien als je dagelijkse leef-   en werkritme wegvalt.  Wat een onrustige tijd !).

Goddank!  Ik weet het zeker: Zijn vrede is niet van deze wereld. Hij, God, plaatst ons wel
met Zijn kracht in de dingen van elke dag. Zoals gezondheid, ziekte, werk, geen werk, vreugde, verdriet. Kinderen, geen kinderen. Eenzaamheid, verlaten zijn……noem de pijnplekken maar op in uw/jouw leven.
En in dit alles zijn we toch overwinnaars, door Hem die ons heeft liefgehad……!
Wat is het Evangelie toch een Blijde Boodschap!

Doel van dit hier neer te schrijven ?  Geef het n o o i t  op.  Al ben je het soms ook even vergeten….. Ons kleine leven is GROOT  voor Hem. En Hij is bij machte om duizend dingen ineens aan te kunnen.  Groot en machtig is Hij !
De Bijbel onderstreept het:  Marcus 10 : 26/27  “een rijke jongeling zegt: Maar wie kan dan bekeerd worden ?”  Jezus ziet hem aan en zegt: “Bij mensen is het onmogelijk, maar niet
bij God; want  a l l e  d i n g e n  zijn mogelijk bij God !”
Een ook de leerlingen van Jezus, Matteüs en Lucas vonden dit zo’n belangrijk bericht,
dat ook zij het in hun berichtgeving over de daden en woorden van Jezus hebben opgetekend!

Ineens herinner ik mij een andere tekst die ik aan de muur van het gebouw hoog in het Noorden van het land heb opgehangen. Misschien wilt u hier ook eens over nadenken ?

“Bidden zonder geloof……is eten van een leeg bord ! “
Submit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to TwitterSubmit to LinkedIn