Dromen over de toekomst is veel leuker dan nakaarten over het verleden?

16 Zo zegt de HEERE, Die een weg maakte in de zeeën een pad in machtige wateren,
17 Die strijdwagens en paarden deed uitrukken, leger en macht, zij liggen tezamen neer, zij zullen niet meer opstaan, uitgedoofd zijn zij, uitgeblust als een vlaspit.
18 Denk niet aan de dingen van vroeger, let niet op de dingen van het verleden.
19 Zie, Ik maak iets nieuws. Nu zal het ontkiemen. Zult u dat niet weten? Ja, ik zal een weg aanleggen in de woestijn, rivieren in de wildernis.
20 De dieren van het veld zullen Mij eren – jakhalzen en struisvogels – want Ik zal water geven in de woestijn, in de wildernis rivieren, om Mijn volk, Mijn uitverkorene, te drinken te geven.
21 Dit volk heb Ik Mij geformeerd.
Zij zullen Mijn lof vertellen.

~~Wat kan er toch veel gebeuren in een mensenleven, soms lijkt het teveel.. Het leven kan het ons moeilijk maken, we hebben allemaal zo onze tegenslagen en beperkingen en God zegt dit: ‘U hebt geen beproevingen te doorstaan die niet voor mensen te dragen zijn. God is trouw en zal niet toestaan dat u boven uw krachten wordt beproefd: hij geeft u mét de beproeving ook de uitweg, zodat u haar kunt doorstaan.’

God laat ons dus niet meer lijden dan we aankunnen! Toch horen we heel vaak (en vragen we onszelf ook af) waarom God dit allemaal toestaat. We denken dat God ons eerst beproeft voordat hij ons zegent. Dit is een van de ergste vormen van Godslastering! God brengt ons niet in de problemen.. De duivel gebruikt ons voor zijn kwade werken, waardoor wij door hem worden beproefd. God staat niet achter al onze pijn en onze zorgen, hij weet wat we doormaken want door zijn zoon Jezus staan we heel dicht bij elkaar. Iedere traan ziet hij en hij vergaart ze in zijn handpalm. Hoe moeten we omgaan met alles wat we verkeerd doen in dit leven? Ons verleden wat er niet erg rooskleurig uitziet? We dragen immers allemaal een rugzak met ons mee waarin we ons verleden stoppen. Het verleden waarvan we ons afvragen of het ons wel vergeven kan worden. Zonden die je het liefst alleen voor jezelf houdt. Ze gaan allemaal in de rugzak, die naarmate de tijd verstrijkt, voller en zwaarder worden. Iedereen wil van die rugzak af, we proberen hem te verdoven met aardse middelen zoals drank en drugs, je probeert hem te verdrinken, onder te dompelen in bitterheid en haat. Of we denken dat er nooit meer iets zal veranderen, dat wij ten koste gaan va die zware rugtas, we zien er geen toekomst meer in en zouden het liefst vaarwel willen zeggen tegen de wereld, want er zit toch niets anders op? We zijn –in slecht en God ziet niet naar ons om? Natuurlijk wel! Het verleden is niet te veranderen, het is immers zo gegaan wat het leven van een christen gaat niet altijd over rozen. Gods evangelie is goed, maar het is geen welvaartsevangelie, wat tegenwoordig heel populair is. Het kan nu eenmaal niet allemaal goed gaan.. We moeten tegen het kwaad vechten, maar we kunnen er niet vanuit gaan dat we daardoor zonder zonden zijn.. De rugzak zal altijd gevuld worden, maar Gods zoon is voor ons gestorven om de rugzak minder zwaar te maken, we kunnen altijd bij God terecht voor vergeving en dan is het verleden slechts een herinnering en een voorbeeld voor de toekomst. Jezus helpt ons om het verleden te dragen want we kunnen niet bij de wereld terecht met onze problemen, deze zal het alleen maar erger maken.. Precies in het midden van de Bijbel staat er dit: ‘Beter te schuilen bij de HEER dan te vertrouwen op mensen.’ (psalm 118:8) Stop het verleden dus niet weg, leg het voor aan de Heere en hij zal het weer goedmaken en je het oog laten richten op de toekomst. God heeft de aarde geformeerd en hij is nog steeds aan het scheppen. De weg van de toekomst is altijd begaanbaar. Op deze weg krijgen we de kans om onszelf te veranderen. Te gaan leven naar Gods wil, de aarde te onderhouden als heuse rentmeesters. We zijn atleten op weg naar de overwinning, het eeuwige leven. God helpt ons naar die overwinning want hij regeert over alles, de duivel zal nooit van hem winnen want als het teveel wordt in een mensenleven beschermt God ons met zijn krachtige hand. Leg het verleden aan de kant, kom in actie, want dromen over de toekomst is daadwerkelijk leuker dan nakaarten over het verleden! We blijven niet in het verleden staan, we laten het rusten en gaan iets nieuws verrichten . Job 8:7 ‘En al was je verleden onbeduidend, je toekomst zal des te grootser zijn!’

Laten we allen bidden voor een glansrijke toekomst.

Submit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to TwitterSubmit to LinkedIn