In deze tijd van het jaar verlangt een mens naar warme zonnestralen die zijn hart verwarmen. Hij verlangt ook naar gezelligheid. De paasdagen zijn vaak dagen dat de zon al wat meer kracht krijgt, en de twee vrije dagen gezelligheid oproepen. Iedereen doet dan zijn best om een sfeer te scheppen waarin het goed toeven is. De winkels zijn lenteachtig gedecoreerd en in menig huiskamer staat tegenwoordig een paasboom.
Maar toch verlangt de mens naar meer. Hij weet dat (chocolade)eieren eten en de overdaad waarmee deze feestdagen worden overdekt, niet kenmerkend zijn voor het Christelijke paasfeest.

Pasen is het eerste Christelijke feest wat in deze nieuwe eeuw wordt gevierd. Daarmee kunnen we concluderen dat het christendom door alle eeuwen heen glijdt. Palmpasen, Goede Vrijdag en de stilte in het hart van de zaterdag voor Pasen zijn van levensbelang voor het Christendom, want op eerste Paasdag begint een nieuw leven voor ons zondaars, op die dag is Jezus waarlijk opgestaan. Overal in de wereld zal, in vele talen, hetzelfde verhaal worden gelezen dat eens door de evangelist Lucas is opgeschreven.
Een verhaal over mensen zoals u en ik, een verhaal over wereldheersers en wereldproblemen. Het verhaal zou zo in deze tijd passen want overal is ontevredenheid en angst in de harten van veel mensen.

De kus van Judas, de gevangenneming van Jezus, de verloochening van Petrus dat hij Hem niet kende, de Raad van oudsten die beslisten over leven en dood, Pilatus die zijn handen in onschuld waste, Herodus die maar geen teken kreeg van Jezus, de weg naar het Kruis die Jezus moest afleggen, de kruisiging zelf, het sterven van Jezus en de opstanding van Jezus.
Wat hebben wij heden ten dage geleerd van de kruising van Jezus, dat wij een lijstje kunnen opnoemen uit het evangelie van Lucas vanaf hoofdstuk 22 of is er toch iets meer.

Het sterven en opstanding van Jezus vertelt ons dat achter elk einde een nieuw begin schuilgaat, een begin die mooier is dan het einde en daarom in elk hart van ieder mens zit als boodschap. Alleen hebben niet alle mensen die boodschap gelezen, want het geloof in God is de code waarmee je de boodschap kunt ontcijferen. Voor die mensen, die de code kennen, is Jezus niet voor niets gestorven.
Ik wens een ieder fijne paasdagen en een gedecoreerd leven toe.

Klaas van Eijbergen

Submit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to TwitterSubmit to LinkedIn