ZONDER VLEK OF RIMPEL……

 

Het is u vast ook wel eens overkomen, dat u wat boodschappen aan het doen was op de markt. Het kan gebeuren, dat je dan plotseling ontdekt bij de visboer, dat er iemand staat die nauwkeurig haar ogen over de vis laat gaan en dan resoluut zegt: ik wil deze vis, kunt u die voor mij bakken! Dat is dan iemand die kijk heeft op verse vis, denk je dan. Hetzelfde gebeurt bij de groenteman.  Iemand beoordeelt de kisten met appels of ander fruit, en wijst aan: ik wil uit dit kistje !  Je zou kunnen denken dat daar het fruit in ligt “zonder vlek of rimpel!”

 

Het gebeurde mij onlangs dat ik er aan dacht om voor de maand december nog een overdenking te schrijven, en vaak gebeurt dat met een klein schietgebedje (van mijn oma zaliger geleerd), en de gedachte die ergens midden op de dag bij je naar boven komt, een soort inval, dat is vaak de gedachte waar je niet los van kunt komen. Zo ook deze. Als je niet direct paraat hebt waarover het gaat, dan is de concordantie bij de bijbel een voortreffelijk boek, om je te helpen de weg naar het centrale thema te vinden. Ik wil u/jou niet vermoeien met de discussies in krant en op TV. Er rommelt heel wat in deze wereld.

Hoe lang houdt Europa het nog vol ?  Hoe zien straks de grenzen er weer uit ? Wat mogen onze straaljagers wel of niet doen, om vijanden op te speuren.  Hoe komen wij , klein landje aan de zee, waar de blanke top der duinen schittert in de lentezon hoe komen wij zo ineens aan zoveel  vijanden?

Ongeveer 2000 jaar geleden zien we de Here Jezus in gesprek met de Farizeeën, de schrift geleerden van die tijd, die het volk voorgingen om de overleveringen, de wetten en de regels van oude tijden vast te houden en voor te leven.  Dat ook zij in een veranderende wereld leefden, ontging hen en Jezus wees daar op.   “Het gebod van God stelt u buiten werking, maar de overleveringen van mensen geeft u veel belang.

Zo eert dit volk Mij wel met de lippen, maar hun hart is ver van Mij af!”  Zo had de profeet Jesaja het al eens opgeschreven.  (U vindt deze teksten in Marcus 7).

Dan vervolgt Jezus zijn betoog en deelt nog eens even mee, dat hetgeen de mens eet en drinkt, hem niet onrein maakt, maar datgene wat van binnenuit naar buiten komt, dat maakt hem onrein, zondig, schuldig zou je kunnen zeggen.  En wat is dat dan bij voorbeeld ?   Nou, kwade overleggingen, hoererij, diefstal, moord, echtbreuk, hebzucht, boosheid, list, onmatigheid, een boos oog, godslastering, overmoed, onverstand.

Al die slechte dingen komen van binnenuit naar buiten en maken de mens onrein….! Als je deze  items, genoemd naar hun oorsprong  eens kon oprapen, er een mooi (kerst) papiertje om doen, en vervolgens in een doosje of kistje leggen…….  en dan maar wachten op de eerste bezoekers, die er wat uit zouden kiezen.    Wij weten wel dat door de eeuwen heen de mensen hun keuzen voor slechte dingen hebben gedaan, en dat daar volken aan ten onder zijn gegaan. We weten ook dat er dikke boeken over elk onderwerp zijn verschenen,  en soms een paar duizend leiders van de hele wereld bij elkaar moeten komen om er minsten 14 dagen samen over te praten. Want er gaat plotseling (?) zoveel mis met deze wereld dat de alarmklokken beginnen te luiden !  Hoge zeeën, overstromingen, bosbranden, smeltende polen, verstikkende  lucht om in te ademen, moord en doodslag.

Wie ooit gestudeerd heeft, weet dat een docent/leraar soms even wat begrippen geeft, en zegt: hou dit even vast! Het is een belangrijk iets.  Maak er een aantekening over! Het kan soms ook in de kerk of gemeente gebeuren. De predikant, voorganger of evangelist. noemt een tekst of bij voorbeeld een zonde, en zegt:  ik kom daar straks nog  op terug. De oplettende hoorder, weet dat de goede man zo verstrikt is geraakt in al zijn gedachten, dat het gene wat vastgehouden moest worden, later totaal niet meer aan bod kwam. Wie een echte bijbellezer(es) is geworden, weet dat de bijbel telkens als het ware een rode draad aangeeft, een gedachte, een leerstuk, weg ter ontkoming aan de begrippen van de duisternis.    De prediker zegt bij voorbeeld: Zij die drinken zijn des nachts dronken!    De vijand sluipt  om de mensen heen om hem/haar te verslinden. En het komt allemaal van binnen uit! zegt Jezus. Een geweldige tekst, die de zaken omkeert, vindt u in Hebreeën 9 : 26  “maar…..thans is Hij  éénmaal, bij de voleinding der eeuwen verschenen, om door Zijn offer de zonde weg te doen !”   (lees de tekst twee keer of meer). Bij de voleinding der eeuwen, 2000 jaar geleden geboren in een dieren stal ergens achteraf in Bethlehem. Maar gezien door de herders, door de Wijzen uit het oosten, en door duizenden nadien.  Hij bracht met Zijn leven de oplossing om voor Zichzelf een nieuwe mensheid te creëren: de bijbel noemt het de gemeente, de kerk. Deze Jezus heeft het zijn discipel Johannes  ingegeven, dat Hij, Jezus, spoedig komen zal om alle dingen nieuw te maken. Een nieuwe hemel en een nieuwe aarde, met daarop gerechtigheid ! Wie ziet hier niet naar uit, juist nu het de donkere dagen voor kerst zijn, en de donkerheid in de grote mensenwereld  onwaarschijnlijk groot geworden is.

 

Men zegt wel eens: een gewaarschuwd mens telt voor twee !   In de eerste plaats zal het gelden voor de gelovigen. De bijbel roept ons op, zie  Efeze 5 : 1 en 2 : “Wees dan navolgers Gods, als geliefde kinderen, en wandelt in de liefde, zoals ook Christus u  heeft liefgehad en Zich voor ons  heeft overgegeven  als offergave en slachtoffer, Gode tot een welriekende reuk”.  In hetzelfde hoofdstuk 5 van Efeze tracht de apostel Paulus het die gemeente nog duidelijker te maken door een voorbeeld te stellen.  “Mannen, hebt uw vrouw lief, even als Christus Zijn gemeente heeft  liefgehad en Zich voor haar overgegeven  heeft, om haar te heiligen, haar reinigende door het waterbad van het woord. En zo, zelf de gemeente voor Zich te plaatsen, stralend,  z o n d e r 

 v l e k   o  f   r i m p e l, zodat zij heilig is, en onbesmet.”

Ik stel me voor dat Paulus gezegd zal hebben: Hou dit even vast !  Neem het mee naar huis. Zoals een goede broeder  vaak bad in de gemeente:  “Here, geef dat wij hier beter vandaan gaan, dan wij hier gekomen zijn !”

 

De zonde omringt ons, de wereld is er slechter aan toe dan ooit te voren……de kerk blijft haar liederen zingen, met  het Kerstfeest er bij krijgt het een extra dimensie, het is of we een blik vooruit mogen werpen, en het oude jaar en het oude leven  voor een moment van ons af mogen schudden. Dan staan we weer in het nieuwe jaar: 2016   en we lezen in Filippenzen 2 “…want God is het, die om Zijn welbehagen zowel het willen als het werken in u werkt. 

Doet alles zonder morren of bedenkingen, opdat gij onberispelijk en onbesmet moogt zijn, onbesproken kinderen Gods te midden van  een ontaard en verkeerd geslacht, waaronder gij schijnt als lichtende sterren in de wereld, het woord des levens vasthoudende !”

 

We begonnen te denken over een visje en een kistje fruit op de markt. Een leermeester zei eens: Als je één kistje appelen hebt, zitten er misschien 5 bij met een rotte plek. Die kun je verwijderen.  Maar als je  tien of twintig kisten met appelen hebt, dan zijn er zoveel maal meer rotte appels. Het wordt steeds moeilijker het verkeerde te verwijderen. Nadeel is dat het de goede appels wel aansteekt.  Zo is wellicht het beeld van de wereld, dat velen hebben, juist deze maand.  Dan weten we dat er Iemand in de wereld is gekomen, om daar verandering in te brengen.

 

Filippenzen 2: 9  “Daarom heeft God Hem ook uitermate verhoogd en Hem de naam boven alle naam geschonken, opdat in de naam van Jezus zich alle knie zou buigen van hen, die in de hemel en die op de aarde en die onder de aarde zijn, en alle tong zou belijden: Jezus Christus is Here, tot eer van God, de Vader !”

 

N.B.:  Terwijl ik zo deze gedachten mocht neerschrijven, aan God alle eer, kwam er een oud lied uit de bundel van Johannes de Heer in mijn gedachten. Lied no. 809.

 

Op het Godslam rust mijn ziele, vol bewondering bidt zij aan; alle, alle mijne zonden heeft Zijn zoenbloed weggedaan.

 

Met de vrede Gods in ’t harte, ga ik hier door smart en strijd;

eeuwige rust vind ik daarboven, in des Godslam heerlijkheid.

 

Daar bezingen Zijne liefde, duur gekochten door Zijn bloed;

daar is Sion ’s zaal’ ge ruste. ’t eindeloos loflied, ’t eeuwig goed !

 

Mogen wij elkaar een gezegend Kerstfeest toewensen, en als we in de kerk of gemeente zijn, zo eens om ons heen kijken, en eerstens naar onszelf, en dan zeggen: waarachtig, allemaal mensen die door de Here Jezus in  het oog van God, mensen zijn zonder vlek of rimpel !

 

december 2015

(teksten: N.B.G.)

 

Submit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to TwitterSubmit to LinkedIn