Wij leven vandaag de dag in een tijd waarin gesproken wordt over “kerkverlating”, vaak in procenten uitgedrukt. Het is in de jaren “60” al begonnen, en een nieuw begripdat hier wellicht mee samenvalt is het woordje “kerk-shoppen”. Ik las in een boek van een bekende Dominee in Nederland een raadgeving. Omdat het zo is, dat wij gelovigen ons soms best thuis kunnen voelen in verschillende kerken (ik noem maar geen namen), zei de predikant: “U wordt gewoon lid van drie kerken, geef ze allemaal een tientje….en je kunt van tijd tot tijd gewoon overal je gezicht laten zien!” Zo ongeveer schreef hij dat.In zekere zin was ik het nog met hem eens ook, want gedurende mijn leven mocht ik kennis maken met enkele vormen van kerk-zijn in Nederland. En echt, het doet wat met je. Uit die verschillende ervaringen wil ik hier één facet naar voren brengen, waarvan ik aanvankelijk dacht dat dit niet zou kunnen. Mensen spreken iets uit, noem het een “profetie” en het lijkt of zij weten dat God hier en nu deze boodschap op de mensen los wil laten. Wellicht delen mensen mijn ervaring ? Het gaat om de titel van dit stukje, zó spreekt de Heer!In het Oude Testament zijn het de grote en de kleine profeten, die hun gehoor telkens inprenten, dat zij het niet zelf zijn die iets te zeggen hebben, maar dat het “een woord des Heren” is, dat zij doorgeven. Een voorbeeld: Jesaja Hfdst. 1 : “Hoort het woord des Heren” - “Kom toch, en laat ons tezamen richten, zegt de Here; al waren uw zonden als scharlaken, zij zullen wit worden als sneeuw”. Jesaja 56: Zo zegt de Here: “Onderhoudt het recht en doet gerechtigheid, want mijn heil staat gereed om te komen en mijn gerechtigheid om te openbaren….”.In veel Evangelische- en Pinkstergemeenten is het een geaccepteerde uitdrukking geworden, als gelovigen in een bidstond of samenkomst een “gedachte uit de Bijbel” doorgeven, als troostwoord, als bemoediging, soms als een vermaning. De bijbel bevestigt het: 1 Korintiërs 14 : 3 “Wie profeteert, spreekt voor de mensen stichtend, vermanend en bemoedigend”. In de N.B.V. zijn het de woorden “opbouwend/troostend/bemoedigend”-Ik moest hier aan denken toen onlangs  ergens gevraagd werd, of er mensen waren die iets uit hun geloofsleven “wilden delen?” In mijn jonge jaren werd er gewoon gevraagd om “ïemands getuigenis”.   Een Leger des Heils Officier, met wie ik jaren geleden hierover sprak, gaf antwoord op mijn vraag: “Hoe weet je nu of iemand bekeerd is, en uit geloof spreekt?” Hij antwoordde: “Ik weet het als ik het hoor!”. - Iemand die vol is van de genade en liefde van God, heeft nooit woorden te kort om zich uit te spreken. Een lied is vaak ook een goede hulp. Bij voorbeeld uit de

 

Opwekkingsbundel nr. 387:
“Groot en machtig is Hij, groot en machtig is Hij!
Bekleed met sterkte, gehuld in luister,
groot en machtig is Hij!
 Prijs met mij de naam van God, vier het feest met mij. Want Hij heeft ons vrijgekocht: wat een Heer is Hij!"
 

 

-Van oorsprong komen deze woorden uit Psalm 48. Hier staat dat de Heer hoog te loven is, in de stad van onze God, Zijn heilige berg, een vreugde voor de ganse aarde, de berg Sion. Hij, de Eeuwige zal ons vasthouden!. –Dominee Norman Vincent Peale heeft eens gezegd: “Denk er aan, God is geen Oosterse vorst, die op een troon zit…Hij is je Vriend! Wees niet bezorgd….Gods liefde zal je beschermen. Vertrouw op Hem!” - In Johannes 15:15 zegt Jezus: “Vrienden noem ik jullie, omdat ik alles wat ik van de Vader heb gehoord, aan jullie bekend gemaakt heb!” -  Als christenen zouden wij ons dikwijls veel meer de woorden van Jezus moeten herinneren en toepassen in de situaties van elke dag.In Exodus 3 lezen we over de onzekerheid van Mozes, die een dienstknecht van de Allerhoogste mocht zijn. Dan lijkt het of hij net als wij, onszelf wat indekken, om helemaal zeker te zijn van onze opdracht. Zo ook Mozes. Exodus 3 : 13 “ Maar wanneer ik tot de Israëlieten kom en hun zeg: De God uwer vaderen heeft mij tot u gezonden, en zij mij vragen: hoe is zijn naam - wat moet ik dan antwoorden ? “Op dit moment zien we in de bijbel dat God niet onmenselijk is door zijn schouders op te halen, of te zeggen: je ziet maar ! Nee , dan neemt God de stellingname van Mozes heel serieus, en Hij antwoordt als volgt:    (vers 14) : Toen zei God tot Mozes: Ik ben, die Ik ben. Aldus zult gij tot de Israëlieten zeggen: Ik ben heeft mij tot u gezonden!” (N.B.G.)In de Nieuwe Vertaling is geprobeerd dit nog dichter bij het gevoel van mensen te brengen, als Mozes wordt aangeraden om het zo te zeggen: “Zeg tegen de Israëlieten: “IK ZAL ER ZIJN heeft mij naar u toegestuurd!”- Feitelijk staat de bijbel vol verhalen, waar we soms de diepte ervan niet opmerken, maar waaruit duidelijk blijkt dat God ook vandaag een God is die communiceert. Hij spreekt, Hij geeft moed….Hij is niet gauw uit het veld geslagen, zoals mensen dikwijls wel.Als u denkt dat Mozes nu voldoende antwoord had gekregen, van de God die zegt: Ik ben! is mijn naam, dan vergist u zich. Mozes bedacht meer uitvluchten…en God bleef geduldig. Voor elke nieuwe vraag van zijn knecht Mozes, had God een oplossing, een nieuwe gedachte. Geweldig, zo is de God van de Bijbel. We komen het op zoveel plaatsen tegen.In 1 Kronieken 16 lezen we: “Het hart van wie de Heer zoeken,  verheuge zich….Vraag naar de Heer en Zijn sterkte…..Zoek Zijn aangezicht voortdurend. Gedenk aan de wonderen die Hij heeft gedaan!” (lees het bijbel verhaal in Hfds. 16 en 17 van 1 Kronieken). David spreekt met de profeet Nathan. Hij ervaart dat hij leeft in een cederen paleis, terwijl de Ark des Heren onder tentkleden staat. Nathan zegt: “Doe wat in uw hart is!” Maar in dezelfde nacht gaat God spreken tegen deze profeet. En dan moet hij Gods boodschap overbrengen:

 

“Zo spreekt de Heer!” “Ik heb in geen huis gewoond van de dag af dat Ik Israël hierheen voerde tot nu toe….maar Ik verkeerde steeds in tent en tabernakel!”

 

–Hier blijkt dat God plaats zoekt bij de mensen, hoe dan ook. En hoor Zijn belofte:  “Ik zal een plaats bepalen voor mijn volk Israël en het planten, zodat het op zijn eigen plaats kan wonen en niet meer opgeschrikt wordt, zonder dat boosdoeners het mishandelen zoals vroeger. En ook kondig Ik u aan: “De Heer zal u een huis bouwen!” Wat is God een geweldige Vader. Hij, die door Zijn Zoon Jezus Christus Zichzelf een tempel maakt. Paulus zei:“Weet gij niet, dat Uw lichaam is een Tempel van de Heilige Geest ?” Zo dichtbij wil God wonen, bij de mensen, ja in het hart van de mens ! En de vraag klinkt: Heb jij je hart al aan de Heer Jezus gegeven om daar in te wonen ?Een eenvoudig versje, ik heb het vele malen gezongen en gebeden, zegt:
“O kom in mijn hart Heer Jezus,
er is plaats in mijn hart voor U.O, kom in mijn hart Heer Jezus, kom,
er is plaats in mijn hart voor U “.
Laten wij ook Zijn naam groot maken. Hij zal ons bevestigen, en Hij zal u en mij gebruiken in Zijn dienst. Misschien bent u ook wel een liefhebber van de muziekstijl van Bill en Gloria Gaithers,die Country en Gospel liederen ten gehore brengen, samen met hun Homecoming Friends. Naast hun vele D.V.D. ’s zijn zij vaak op zaterdagavond op T.V. te beluisteren bij Family7.Als Gloria een bijbelse gedachte doorgeeft, in combinatie met haar geloofservaring, dan zegt zij: “Heer, bereid mij om Uw Heiligdom te zijn!” Een prachtig gebed.Eén van de pijlers waarop christelijk geloof staat, is het woord Overgave! En zelfs daarbij mag een mens God om Zijn hulp vragen. God is een God van beloften, en Hij komt ze na! - Jaren geleden werden door een bijbelstichting potloden uitgereikt, waarop naast de letters H of HB geschreven stond: Reken met God !Wanneer  wij dan toch ons getuigenis geven, ons geloof delen, mogen wij in Zijn naam zeggen: “Zo spreekt de Heer!” Doet u dat ? Doe jij dat ?

 

……………………………………………

 

Submit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to TwitterSubmit to LinkedIn