Bij deze overdenking is het belangrijk en nuttig om eerst eens 1 corinthiërs 1 vanaf vers 18 en 1 corinthiërs 2 tot vers 6 te lezen en daar even te stoppen en onderstaande tekst door te nemen. U zult namelijk zien dat in 1 Corinthiërs 1 vanaf vers 18 staat dat het woord des kruises voor hen die verloren gaan een dwaasheid is, maar voor ons, Zijn kinderen, een kracht Gods. Dat dus eigenlijk de wijsheid van wijzen en het verstand van verstandigen door Hem teniet worden gedaan. Juist datgene waar wij zo enorm tegenop kijken, is in Zijn ogen niets, omdat Hij een heel andere wijsheid voor ogen heeft en aan ons wil tonen. Wat is wijsheid zonder de kracht van Hem? Wat is de mens zonder God?
Ook in 1 Corinthiërs 2 vers 1 tot en met 5 zie je dat Paulus kwam in zwakheid, met veel vrezen en beven. Zoals ik het lees kwam hij in eenvoud naar de mensentoe om Gods woord te prediken. Hij kwam in eenvoud, maar boven alles was zijn kracht, dat hij kwam met betoon van geest en kracht.
Dan komt nu de overdenking en wat ik door wil geven:
Ons geloof moet niet steunen op menselijke wijsheid, maar op de kracht van God. Menselijke wijsheid zonder Zijn kracht om haar te stuwen is een dwaasheid. Zij eindigt op niets.
De dwaasheid van het kruis, zoals zovelen Zijn Kruisdood interpreteren, werd rijk begiftigd door de rijkdom van het volle leven na dit leven. Doorheen de dwaasheid van het kruis groeit Goddelijke wijsheid in de harten van diegenen die zichzelf aanbieden aan het Heilig Offerlam.
Wanneer een mens begiftigd wordt met Goddelijke wijsheid, wordt hij gestuwd om zijn wijsheid ten dienste te stellen in de beweeglijkheid van de opbouwende waarden van Zijn Geestelijk Koninkrijk op aarde.
Het initiatief voor de toename in dienstbaarheid is een geweldig offensief in de kracht van Zijn werkelijke Waarde. Het punt ter bestrijding, de negatieve bron die, door menselijke wijsheid aftakeling teweeg brengt in zijn vooruitstrevende wijze maar ook in zijn omgeving, kan slechts naar positieve bron worden hersteld door de aanvaarding van Zijn Soevereiniteit in het menselijk hart en in het menselijk brein.
En nadat u dit gelezen heeft is het waardevol om ook nog 1 corinthiërs 2:6-16 te lezen.
Hier wordt gesproken over een geheimenis, een verborgen wijsheid van God, voorbeschikt, al een eeuwigheid, tot onze heerlijkheid. Een wijsheid waarvan niemand heeft geweten. Het was in geen mensenhart opgekomen. Maar het is een wijsheid die door God bereid is voor hen die Hem liefhebben.
Het mooie is dat je dan ook leest dat de Geest van God alles doorzoekt. Zelfs… de diepten Gods. Wat is het belangrijk om te weten dat wij de Geest van God in ons hebben. Wij hebben dus niet de geest van de wereld. Doordat wij een andere Geest bezitten, spreken wij ook anders, weten wij ook wat ons door genade geschonken is. Wij spreken met woorden die niet uit menselijke wijsheid voortkomen, maar door de Geest geleerd zijn. Juist daarom hebben wij de Geest van God nodig, om te kunnen zien wat wijsheid is en wat dwaasheid is. Om onderscheidend te kunnen zien, dat is wat in deze teksten duidelijk naar voren komt. Het zijn mooie woorden, wijze woorden, belangrijke woorden, woorden van God. Dat wat voor de wereld zwak is, dwaas is, juist dat gebruikt God om de wereld te beschamen met al zijn zogenaamde wijsheid en kracht.
Zie ook 1 Corinthiërs 1:18
Want de prediking van het kruis is dwaasheid voor hen die verloren gaan, maar voor hen die gered worden, voor ons, is zij Gods kracht.
02.08.1996