Wat zegt een getal ?

 

Bij ons in de familie en in de kennissen kring zijn wij aangekomen bij een wat drukkere verjaardagen tijd.

Daar achteraan komt dan nog de verjaardag van Sint Nicolaas

en in een verder verschiet het kerstfeest.

En zoals dat gaat  op gezellige avonden dan komen de verhalen van vroeger naar voren, belevenissen en niet

te vergeten: geliefde personen passeren de revue. Verder blijkt dat getallen belangrijk zijn. Zitten we nog aan de goede kant van de “50”  of zijn we net  daar boven of nog hoger ?  Dan zitten we aan de verkeerde kant van de vijftig, wordt wel gezegd. De eindigheid komt in het verschiet. Bijbelse begrippen  van zeventig en tachtig worden soms genoemd.

“Indien wij zeer sterk zijn……!”  zegt de Psalm.                

 

Door dit te overdenken kwam een herinnering boven.

Een herinnering aan het getal 33.  Nee, het is geen magies

getal, er komt geen sterrenwichelarij aan te pas. Maar toch…..

Het gebeurde  al weer een tijd geleden. Op een woensdag  in oktober.  In een kleinere ruimte van een Leger des Heils zaal komen mensen bijeen om te bidden voor  alle Leger arbeid in de gehele wereld.  De kerken, de hulpdiensten, de vervolgden

om de naam van Jezus,  Het Midden-Oosten, Israël……

De onderwerpen komen allemaal voorbij.

 

Zelf mag ik die morgen de bijbelgedachte doorgeven, en doe dit met Jesaja 44 “Juicht hemelen…..juicht diepten der aarde!”   Het werd helemaal toepasselijk, omdat in de nieuwsdienst werd meegedeeld dat vandaag  33 mijnwerkers in Chili  zijn bevrijd.

We zingen  een door mijn vrouw uitgezocht lied (no. 33) uit de Leger des Heils bundel. Ik geef u de woorden:

“Mijn Jezus, ik houd van U!  U wijd ik mijn loflied nu, want U hebt mij door uw dood verlost uit mijn angst en nood.” –

“Ik zag U uw wegen gaan en tussen de mensen staan; toen sprak mij uw liefde aan en ‘k ben naar U toegegaan”.

Refrein: “Mijn Jezus, ik houd van u….”

Het komt in mijn gedachten dat de Heer Jezus ook 33 jaar op deze aarde heeft geleefd, gepredikt, wonderen heeft verricht,

en de mensen de weg naar de Vader, naar Vader God heeft geleerd.

Vreemd zeg ik nog, dat telkens het getal 33 naar voren komt.

 

Dezelfde dag moet ik in de namiddag met mijn vrouw volgens afspraak naar “Beter horen” (ook een leeftijdsverschijnsel!) en  als  wij voor de zaak staan, ontdek ik dat dit pand in deze

straat precies ligt op no. 33.

 

Precies een dag later  komt een  brief binnen, met een bijlage.  Hierin wordt gewezen op een hulpmiddel bij het bidden.  Het vraagt onze aandacht.  Het gaat om een  vinding van een  Luthers predikant  in een van onze Noordelijke buurlanden.  Het gaat om een gebedsketting of armband, die het mogelijk maakt, om tijdens  het bidden je beter te kunnen concentreren op mensen of omstandigheden en op God.  Het zou vooral jongeren in hun cultuur  aanspreken, en zal weldra christelijk Europa moeten bereiken.  Om de prijs hoef je het niet te laten, die bedraagt     8.--  per stuk.

De grotere en kleinere kralen aan de ketting spreken over diverse menselijke  hoedanigheden. Parelmoer staat voor de mens, een parel in Gods hand. Zandkleurig wijst op het woestijnleven, waar wij allen door heen moeten trekken. Blauw is de kleur van de zorgloosheid. Wit en zwart staan symbool voor licht en donker en rood gaat over de liefde.-

 

Naar ik mij herinner staat goud geloof ik voor God.

U moet me maar geloven als ik zeg dat er weldra een hele discussie is  ontstaan  over de herkomst, de noodzaak, en/of

het advies  om dit radicaal af te wijzen. Het moest maar geen rage worden.  Ik bel met de CLC boekwinkel (christelijke lectuur centrale)   en verneem  dat het bij hen ook is aangeboden met begeleidend boekje. Maar ze houden het in beraad, omdat zij het minstens een vreemd  verschijnsel vinden.  Bovendien:  wij zijn Nederlanders !!!

Wat zoeken op de PC, brengt mij  bij Wikipedia en daar wordt

natuurlijk e.e.a.  onderbouwd.

Gebleken is dat de Tasbih (Arabisch)   een door Moslims gebruikt snoer is. Zij bidden diverse gebeden  33 keer.

Deze Tasbih is weer overgenomen van de  Boeddhistische

Mala, en door christelijke kruisvaarders werden deze gebruiken meegenomen naar Europa. In 1221 hadden de

Dominicaner monniken hun Rozenkrans, en Paus Pius V schreef in 1596 in een bul, dat dit voortaan een gebruik

in de R.K. kerk zou zijn. De armbanden en kettingen werden gemaakt van hout, palmpitten, parels, glas en plastic.

 

Door de nadrukkelijke confrontatie met het getal 33, is het voor mij een waarschuwing. We mogen weten dat het een hulpmiddel bij het bidden is van de  Hindoe, Boeddhisten

en Moslim gelovigen. Dat de R.K. dit gebruik heeft ingevoerd is hun zaak.  Met respect.  Maar de vraag blijft hangen of

christenen om te bidden daar een hulpmiddel, een methode

voor nodig hebben ?  In Youth for  Christ kringen werd wel gezegd, dat het telefoon nummer van God is: 2 en 2 x 5

Ogen sluiten en handen vouwen !

Ik hou het maar op de uitspraak van Jezus: Ik ben de Weg, de Waarheid en het Leven!  Niemand komt tot de Vader, dan door Mij!     Een ander hulpmiddel is er niet !

De bijbel beveelt aan te bidden in geest en waarheid.

Daar kan geen armband iets aan toe doen. De apostelen roepen op :  Weest nuchter en waakzaam…de satan gaat rond zoekende wie hij kan verslinden. –

 

Het afgelopen jaar  heeft  Psalm 33 bijzondere betekenis voor mij gekregen. Drie keer wordt er in deze Psalm gewezen op Gods goedertierenheid (NBG) en in de NBV neer gezet met het woord trouw. Vers 5, vers 18 en vers 22 spreken erover

 Wie de moeite neemt deze Psalm nog eens opnieuw te lezen,

ontdekt vier belangrijk werkwoorden,  van toepassing op het leven van een christen, jong en oud.

Het gaat  in vers 18 t/m 22 over hopen - verwachten - verheugen  -  en vertrouwen.  Vier diepzinnige woorden. Genoeg om  op een rustig moment nog eens te overdenken.

En als je “mediteren” een moeilijk begrip vindt, ga dan per woord  hierboven genoemd eens denken over de liederen die

je kent, en waarin deze begrippen worden genoemd.  Je ontdekt dat in een lied zoveel zegen verborgen is !

En wie  nu en dan tijd kan nemen voor voorbede, die mag weten, de zin die ik onlangs tegen kwam:

“Voorbede beweegt de hand  Die deze wereld regeert !” –

 

Ik  wens u Gods bijzondere zegen toe !

 

November 2014

 

Submit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to TwitterSubmit to LinkedIn