WAT WIL JE HOREN ? ?

 

“Wat leven we toch in een verwarde wereld!” hoor ik iemand zeggen.  En iemand anders beweert, dat de “Eindtijd” waarover de bijbel spreekt, nu toch wel is begonnen. 

Niet veel predikanten durven het nog aan om de profeten uit de bijbel te citeren, maar ze zijn er wel.

Kerken sluiten, ledenaantallen worden steeds lager

vastgesteld.  De mens is heer en meester in dit heelal, en de medewerkers van RTL.Z  geven elke dag met sombere gezichten  de toestand van de Banken door, nationaal en internationaal.   Als het om de geldwereld gaat, dan lijkt het soms wel of de wereld aan een zijden draadje hangt.

Wat willen we horen ?

Sommige mensen sluiten hun oren voor negatieve berichten, en zeggen dat het “altijd al zo is geweest” en ze zussen er hun geweten mee.

En toch ontkom je dikwijls niet aan de berichtgevingen in krant, radio en T.V. :   51 miljoen vluchtelingen zijn er op deze aarde. Ze bevinden zich onder de volken…vaders, moeders, kinderen, gezinnen en alleenstaande jongeren en ouderen. Het enige houvast dat zij nog bezitten is:  Hoop!

 

De armen van de wereld tasten nog in hun portemonnee

en geven zo gul mogelijk, om de nood te lenigen.

De acceptgiro´s  van tal van Instellingen met mooie namen komen dagelijks de brievenbus binnen.

Je  ontkomt er niet aan.  Wat wil je horen ?  Of: Wil je het nog wel horen!

En hoe staat het dan met de rijke lieden ?  Het treft mij als ik zie hoe de rijken der aarde  (er zijn uitzonderingen)

soms duizenden dollars neertellen  op veilingen om in het bezit te komen van een of ander onbelangrijk ding,  wat dan als geldbelegging moet dienen.  Het was beter geweest als er  belegde boterhammen  voor waren gemaakt, om de schreeuwende honger van mede aardbewoners te lenigen.  Ja, wat wil je horen ?  Het bepaalt vaak wel  de instelling van mensen, die leven met de slogan: ikke, ikke,  ikke…en de rest kan stikken.

 

Wat een geluk, dat je dan ook meegenomen kan worden met TV beelden van mensen die er op uit trekken om de nood van de wereld aan ons te laten zien. Laten we maar voor hen bidden, want het is een zware taak

om dagelijks te leven onder de spanning van oorlog, honger en dood.

Op een toevallige avond staat bij ons de TV aan, een

programma op NPO 1 van Avro/Tros. Het gaat om een afsluiting van de “Uitmarkt”.   Belangrijke namen van mensen uit de grote Musicals geven hun medewerking.

(Museumplein Amsterdam).  

Zo te zien zijn een paar duizend mensen in een geweldige sfeer gedompeld, en is de misère van elders even vergeten.   Dat mag ook gerust, maar ik zei tegen mijn vrouw:   Hoe velen van deze jongeren, zullen nog kunnen zingen: “God heb ik lief, want die getrouwe Heer, hoort mijne stem, mijn smekingen, mijn klagen!  Hij neigt Zijn oor; ‘k roep tot Hem al mijn dagen, Hij schenkt mij hulp, Hij redt mij keer op keer.”  ?

 

Als kinderen die onderwijs volgen, steeds minder of helemaal niets meer meekrijgen, van een God, die de Schepper, en onderhouder is, van  deze onze wereld, dan ben je al gezegend als er nog ergens een opa of oma

is, die voor je  bidt, en die nog wel eens met een vinger omhoog wijst om te zeggen, dat er een Helper is.

Het genoemde Psalmvers, nadat alle noden en klagen

bij God bekend gemaakt zijn, zegt dan: “Toen hoorde God, Hij is mijn liefde waardig. De Heer is groot, genadig en rechtvaardig. En onze God ontfermt Zich op  ’t gebed!” –

 

Wat wil je horen ?

Het is een gedachte die ik niet zomaar kwijt ben.

Iemand schreef eens:  De wereld beseft niet hoeveel dingen door gebed tot stand worden gebracht.

En om het maar eenvoudig te zeggen:  Bidden is praten met God !

De bijbel zegt:  “Bid zonder ophouden!”  ( 1 Thess. 5:17)

En op een andere plaats staat het zo: “U verlangt naar iets en krijgt het niet. U benijdt anderen en beijvert u om dingen te bemachtigen en kunt ze niet krijgen. U maakt ruzie en voert strijd, maar u krijgt niet, omdat u niet b i d t  !”   (Jakobus 4 : 2 )

 

Gedurende een aantal jaren hadden wij een gespreksgroep aan huis. We deelden onze vreugden en verdrietigheden. We gingen met elkaar en voor elkaar in gebed.  We zongen liederen en we bestudeerden gedeelten uit de bijbel. We zetten elkaar aan het werk om uit levenservaring dingen op te schrijven.

Een oude zuster, die oorlog, gevangenschap, vluchten

naar een ander land, allemaal had meegemaakt, zij schreef:  “Bent u een kind van God geworden ?  Dan moet u ook de school van gebed binnengaan…..!”

Zij herinnerde ons aan Jesaja 65 : 24 “En het zal geschieden dat voordat zij roepen, Ik zal antwoorden, terwijl zij nog spreken, Ik zal horen”.

Ook herinnerde zij ons aan Professor Verkuijl, die jaren lang op het zendingsveld werkzaam was. Hij zei:  “Eerbied voor God, waarachtig gebedsleven, dat geeft bloei”.

En als bevestiging van deze gedachte, citeerde zij Jesaja 30: 19 “Want op Sion zal het volk wonen, in Jeruzalem, u hoeft nooit meer te wenen. Hij zal u zeker genadig zijn op uw luide roepen: zodra Hij dat hoort, zal Hij antwoorden”. –

 

Wat wil je horen ?

Er is een God die luistert.  In de wereldgeschiedenis van vandaag lijkt het er op of culturen, godsdiensten tegenover elkaar staan. De wereldleiders maken zich zorgen over Israël, en de vrede, of  die er ooit zal komen? .

Er bereiken mij berichten dat juist in onze dagen, en dat is een proces dat al tientallen jaren gaande is,  dat overal in Israël Messiaanse Gemeenten ontstaan.  Zij geven tevens veel noodhulp in eigen land. Verstrekken van voeding en kleding enz. Je kunt deze Gemeenten tegenkomen in Akko, in Ashdod, in Haifa,in Jeruzalem, in Karmiël, in  Nazareth, in Netanja, in Tel Aviv, in Tiberias en nog op vele plaatsen meer.

De bijbel zegt dat de belofte van God is, dat Hij stenen harten zal veranderen in een hart van vlees.

 

Het kan gebeuren als je over deze dingen denkt, dat

het net is of je even door een open raam mag kijken.

Overal in de wereld wordt door christenen gebeden

voor Israël.  En terwijl machtigen het zwaard opheffen

en steeds meer in beweging komen,  ontstaat er een

ware volksverhuizing van oude Culturen, die optrekken

naar de Joods /Christelijke cultuur in Europa.

Als wij de boodschap van vrede, waarheid en gerechtigheid niet langer meer  kunnen exporteren naar die landen, dan komen die landen de vrede, en de waarheid en de gerechtigheid halen  bij ons.

Er zijn tekenen dat mensen het verstaan en ook in beweging komen.

Wat wil je horen ?

 

In ons gezamenlijk bijbel lezen, maken wij een tocht

door de hoofdstukken van 1 en 2 Samuel, en het is schitterend om de hand van God te zien, zeg maar 2500 jaar terug in het leven van Koning David.

Wanneer zijn zoon Absalom de troon van zijn vader dreigt over te nemen, wordt dit verijdeld.  Het volk raakt verdeeld, de Koning houdt zich schuil, dan schakelt koning David twee priesters in Zadok en Abjathar, en zij

zeggen tegen de oudsten van het volk Juda:  “Waarom zou u de laatsten zijn om de Koning terug te halen naar zijn huis ?”  

Er zullen in de geschiedenis van de mensheid inderdaad laatsten zijn, die meemaken dat de grote Koning ( over  wie  binnen enkele maanden weer gesproken zal worden tijdens onze Kerstfeestvieringen) , Koning Jezus zullen zien komen in macht en heerlijkheid.

De bijbel zegt het. “IK breng Mijn gerechtigheid nabij,

ze is niet ver meer, het duurt niet lang voor Ik redding breng.  Ik zal redding brengen in Sion, Ik laat Israël in Mijn luister delen”. (Jesaja 46: 13)

“Hij die Israël verstrooide (onder de volken), zal het

verzamelen en het behoeden als een herder zijn kudde”.

Menselijk denken zegt, dat de volken in verwarring zijn.

Biddende christenen weten dat de hand van God, deze

wereld regeert.

Het is maar wát je wilt horen.

 

Tenslotte: Ons leven is niet afhankelijk van de Miljoenen nota van ons Kabinet, maar ons leven is vooral afhankelijk van de genade van God!

Een lied zegt dat er “een vloed van genade is, en dat zij stroomt over allen, die zich  neerbuigen naar die hemelse stroom”.

Laten wij toch oplettende mensen zijn, die de bijbel

serieus nemen, en die weten dat na de stormen in het leven, ook de rust weerkeert.

Samuel Chadwick, een oude prediker zei: 

“Vernieling van ons gebedsleven is het belangrijkste doel van satan. Satan is niet bang voor bijbel studie, maar hij siddert als wij  b i d d e n !”

 

God zegene u bij alles wat u hoort, en geve u en mij

inzicht om te verstaan wáár het op aankomt!.

 

September 2015.

 

 

 

 

 

Submit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to TwitterSubmit to LinkedIn