Insteken, omslaan, doorhalen, af laten glijden, zo breien we de prachtigste truien. Tegenwoordig wordt dat niet meer zoveel gedaan als vroeger en voor de jonge generatie zou eerst denk ik ook nog een cursus nodig zijn.

Wat heeft dit met geloof te maken, denkt u. Op zich niets, maar de werkwijze kan overeenkomen. Mensen “breien” vaak hun eigen geloof, een recht, twee averecht en denken dan de waarheid in pacht te hebben, het wordt misschien een mooie trui die ook nog behaaglijk draagt maar wat is de waarde: de ene recht heeft waarde want die is gestoeld op het Woord van God, de twee averecht verzieken de hele boel want die komen uit de eigen koker. Maar het is populair en het staat intellectueel als je eigen wijsheden als waarheid kunt stellen, of het hout snijdt is dan niet meer zo belangrijk, je boeken verkopen, je komt in de krant of op tv, kortom je bent in grote of kleine kring een belangrijk iemand geworden, iemand die wat te melden heeft.

 

Er zijn boeken vol geschreven door mensen die meenden de bijbel voor de minder intellectuelen onder ons te moeten verklaren met hun eigen opvattingen en zo populair te worden en natuurlijk boeken te verkopen want dit soort boeken doet het nogal goed (als voorbeeld van auteurs noem ik Ter Linden, Kuitert) en uiteraard meneer Darwin die de hele trui in averecht breide (Efe. 4:14-15). Uiteraard is wat een mens gelooft of niet gelooft op de eerste plaats een gewetenszaak tussen die mens en zijn G(g)od. Kwalijker wordt het als dit te boek wordt gesteld en wordt gelezen door mensen die (nog) niet zo vast in hun geloofsschoenen staan. Deze zijn beïnvloedbaar, ik hoop en bid van harte dat ze niet vallen in de kuil die dit soort schrijvers, tot hun eigen eer, voor hen menen te moeten graven maar dat ze de schrijver er rustig in laten liggen en zelf voor het ware “brood” gaan.

 

Een recht, twee averecht, beste lezer, doe er niet aan mee. De trui zit wellicht lekker maar is in de ogen van God een wangedrocht en zal Hem niet behagen. Gooi die trui in de vuilnisbak waar hij hoort.

Koop nieuwe wol, zet de trui op en brei in rechte steken. Laat u een steek vallen, wat de beste breister overkomt, laat Jezus die steek ophalen en brei recht verder. Dan, beste lezer, breit u een trui die de toets van God zal doorstaan, een trui die Jezus past.

 

Vraagt u zich af wat ik allemaal aan het bazelen ben over truien..? De trui die ik bedoel is uw liefde voor God in Jezus, met hart, ziel en verstand. Uw geloof op basis van Zijn Woord zijn de steken, de gevallen steken zijn onze fouten die Hij voor u ophaalt als u het Hem in handen geeft.

God heeft al een “trui” gebreid voor u, daar is een naam op aangebracht:  Jezus. Volledig gebreid in rechte steken. Een trui die u warm houdt, ongeacht de wereldse temperatuur. Als u straks boven komt (en u kómt eens voor Hem te staan, vergis u daarin alstublieft niet) en u hebt Zijn trui aan dan gaat de deur voor u open ( Joh. 3:16), dan bent u voor eeuwig verlost van alles wat ons hier beneden zo kan drukken.

Wees verstandig, trek Zijn trui aan en brei voor Hem uw liefdestrui, recht naar de Hemel waar Hij op u wacht.

 

Submit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to TwitterSubmit to LinkedIn