In onze tijd wordt vaak het woord religie of zingeving gebruikt. Men denkt     dan aan allerlei vormen van godsdienstigheid, hoe de naam van die god     dan ook moge zijn.  En velen gaan uit van de gedachte dat het met onze     wereld zo’n vaart nog niet loopt, want  er zijn toch nog zoveel mensen     die in “iets” geloven. Dit heet dan het  “iets-isme”. Weer anderen   beweren dat juist deze “ismen” er de oorzaak van zijn, dat er zoveel     geweld,  zoveel oorlog is.  Oorlogen zouden voortkomen uit     godsdienstige fanatieke volgelingen, die strijden voor hun god.-

Voor sommigen is sport een vorm van godsdienst. Ze hebben er alles     voor over :  geld, tijd, vrienden, vermaak. Alles richt zich op het ene  doel, hetzij  een persoonlijke titel behalen of de groepswinst veroveren.
“Sportverdwazing!” zeggen dan zij, die het allemaal te ver vinden gaan.

Sommige mensen hebben een verzamelwoede, die hun tijd en aandacht     opeist.  Anderen kunnen niet ophouden met studeren….want: hoe meer  je weet, hoe meer je vergeet !  Dus altijd verder, altijd hoger.   En wat  dacht u  van mensen die altijd bezig zijn met hun  bankrekening, omdat     ze hun saldo nooit  groot genoeg achten om te kunnen  overleven ?    In de bijbel noemt Prediker het “najagen van wind”.
Die zelfde bijbel, hét Woord van God, Die er was vanaf het Begin,
spreekt ook van afgoden.  Als we wat van die teksten  in de rij zetten en     er eens aandachtig naar kijken,  ontdekken we wellicht zaken in ons     eigen leven, waaruit blijkt dat ook wij vaak op de verkeerde god gemikt hebben. En dat we onze godsdienstige gevoelens wel eens terdege onder de  loep  zouden moeten nemen.
Turft u even mee ??

Een aantal bijbel teksten tonen aan wat God bedoelt, als Hij zegt:
Deut. 29 : 17  “U hebt hun afschuwelijke afgoden en stinkgoden gezien,  -die zij hadden:  Hout en steen, zilver en goud”. -
Psalm 81 : 9,10,11  “Mijn volk, Israël, er mag onder u geen andere god zijn, u mag zich  voor geen vreemde god neerbuigen. Ik ben de Heere, uw God, Die u uit het land Egypte leidde!”.

 Ezechiël 18 : 21  “Maar wanneer de goddeloze zich bekeert van al zijn zonden die hij gedaan heeft, al Mijn verordeningen in acht  neemt en rechtvaardigheid doet, zal hij zeker in leven blijven, hij zal niet sterven”.-
Ezechiël 18 : 31/32  “Werp al uw overtredingen, waarmee u overtreden hebt van u af en maak u een nieuw hart en een nieuwe geest !
Ik schep immers geen behagen in de dood van een stervende, spreekt
de Heere, dus bekeer u en leef ! “

Een illustratie van hoe het in de praktijk van het leven uitpakt:
I Koningen 15 : 12,13 “Koning Asa van Juda deed wat  juist was in de ogen van de Heere, zoals zijn vader David. Hij verdreef de schandknapen uit het land, en deed alle stinkgoden weg die zijn vaderen gemaakt hadden. Ja zelfs zijn grootmoeder Maächa zette hij af, zodat zij geen Koningin meer was, omdat zij een gruwelijk beeld van Asjera had gemaakt.  Asa hakte haar gruwelijk beeld om, en verbrandde het bij de beek Kidron.”-

Handelingen 17 : 16  “En terwijl Paulus in Athene op hen wachtte, raakte zijn geest in hem geprikkeld, want hij zag dat de stad vol afgodsbeelden stond.”
En wat dichter bij huis, dichter bij de tijd waarin wij leven en zaken kunnen herkennen, dit woord van Paulus, de apostel voor de heidenen.
Galaten 5 : 20 “Het is bekend wat de werken van het vlees zijn, namelijk
overspel, hoererij, onreinheid, losbandigheid, a f g o d e r i j , toverij (drugs), vijandschappen, ruzie, afgunst, woede uitbarstingen, egoïsme,
onreinheid, afwijkingen in de leer`. -

De bijbel, geschreven door geïnspireerde mensen, mensen die leefden
voor God, zij lieten ons ook weten, wat de normen zijn van de Allerhoogste, ook wel de Eeuwige genoemd.  De bijbel zegt: God is geest, en wie Hem aanbidden, moeten aanbidden in Geest en Waarheid!   Het is de eeuwenoude vraag van mensen: “Wat is waarheid?”    Er is één mens geweest,  Jezus Christus,  die én mens én zoon van God was. Hij zei: “Ik ben de Weg, de Waarheid…en het Leven!”.

Galaten 5 vers 25  “Als wij door de Geest leven, laten wij dan ook door de Geest wandelen!”  
Mensen  die deze weg voor hun leven zoeken, de afgoden  achter zich weten te laten en zich richten op de enige vaste grond, die worden, zegt de bijbel “opnieuw geboren”  (wederom geboren! is een ouderwetse term hiervoor).
En dan bewerkt de Geest van God in die mens ook de vruchten van de Geest, die wij soms zomaar in mensen om ons heen ook herkennen.
Waar we soms wel eens jaloers op kunnen zijn.
Hier volgen een aantal van die geweldige rijkdommen:
“De vrucht van de Geest is LIEFDE, BLIJDSCHAP, VREDE, GEDULD, VRIENDELIJKHEID, GOEDHEID, GELOOF, ZACHTMOEDIGHEID, ZELFBEHEERSING”.
“Zij, die van Christus zijn, hebben het vlees met zijn hartstochten en begeerten gekruisigd.”   (u leest het in Galaten, hoofdstuk  5).
Het is dus niet het afwijzen van seksualiteit, maar het ontvangen als een gave van God.  Dat is iets heel anders dan seksverslaving en verloedering, waar in onze dagen zo veel over gesproken wordt.

Sommige mensen zeggen: Geloof ?  Dat is zo moeilijk!  Maar ziet u hierboven wel dat geloof, gewoon genoemd wordt in de rij van een aantal
hoedanigheden.  Geloof staat niet eens voorop. Je mag als mens
beginnen met te bidden: “Here God geef ook mij een geest van Liefde, de geest van Jezus  a.u.b. !”  En God zelf is de Persoon die al het andere in het leven van een mens kan en zal uitwerken. Hij wil dat zo graag doen!  Geloof het maar.

I Korinthe 10 VERS 14 “…..daarom mijn geliefden, vlucht weg van de
A F G O D E N D I E N S T  !”   
Iemand zei:  “Hoop” dat is de beste dokter van de wereld !”
    Ik hoop dan ook nu maar, dat er mensen zijn, die kijkend naar de
    hierboven genoemde teksten,  in stilte een soort optelsom  hebben
    gemaakt, en tenslotte uitkomen bij een positief  resultaat: minder afgoden, en      meer  goede vruchten van de Geest!
    Dus, dat er meer aanwezig is in uw / jouw persoonlijk leven van de  blijdschap en vrede waar de bijbel over spreekt, en als je  dan nog eens van die gemene afgoden  tegenkomt, dat je ze telkens zult herkennen
    en er direct mee afrekent.
    Leven is kiezen!    Gelukkig leven is voor God kiezen, die verheven
    is boven alle goden!
    ………………………………………………………………………………………
    (bijbel teksten uit H.S.V.)

Submit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to TwitterSubmit to LinkedIn