Misschien kent u dat ook wel, dat gevoel van “Moet dit nu alweer!”  Een nieuw jaar,een nieuw dagboek…ze verschijnen aan de lopende band eigenlijk. Nu zal een uitgeverij er misschien niet blij mee zijn als ik deze regel opschrijf, en anderen zullen zeggen, dat ze het juist zo gemakkelijk vinden, dat dagboek.  De bijbel is vaak niet te begrijpen, en hier krijg je het verhaal en of de toepassing zomaar voorgekauwd  op je bordje. Ik moet eigenlijk zeggen bij je bordje, na de maaltijd, meestal.  Uit eigen ervaring in gesprekken met mensen weet ik dat velen het moeilijk  vinden om persoonlijk in de bijbel te lezen en te begrijpen wat er staat.  Daar moet je bij nadenken. Daar moet je uitleg bij hebben. Niet voor niets staat er zo’n verhaal in Handelingen 8, waar een discipel van de Heer Jezus er aan te pas moet komen om aan een vooraanstaand persoon, uitleg te geven over de profeet Jesaja.  Zo’n verhaal is niet voor niets in de bijbel gekomen, denk ik dan maar.

Mijn vrouw en ik hebben gedurende ons leven vele dagboeken gehanteerd. Van Oswald Chambers “Geheel voor Hem!” en verder van bekende en minder bekende theologen, van populaire sprekers en schrijvers.  En menig keer hebben we gezegd: Wat mooi, die gedachte.  Wat een zegen, dat je met een paar woorden en een paar bijbel teksten de grootheid van God kunt aantonen.  Dat moeten we vooral ook zeker niet missen, maar op een bepaald moment  ben je helemaal vol van al die gedachten van anderen, dat je bij jezelf te rade gaat, en ontdekt dat je het nu helemaal alleen van de Heer wilt verwachten.  Zijn Woord,  Zijn gedachten, Zijn uitleg  !  Misschien krijg je het niet  á la minute, misschien moet er een gebed bij, een verwachting, een  uitgesproken hoop naar God toe. 

Ja, en dan door Zijn Geest valt “het kwartje plotseling op zijn plaats” .  Midden op de dag kan een woord uit de morgen plotseling een heldere betekenis krijgen. Door een gesprek met iemand, door een brief  die je ontvangt… of zomaar door een lied dat ineens in je gedachten komt. Een zegen!  Een zegen van de hemel, omdat de hemel nog meedoet met wat er op de aarde allemaal voorvalt. Het lijkt wel of er een leger van engelen heen en weer pendelt van boven naar beneden en van beneden naar  boven, met onze bestellingen!   En bovendien: ze doen het graag want ze  zijn geschapen dienstknechten van God.( U begrijpt wel, dat dit voor gepensioneerden iets makkelijker is, dan voor mensen die op tijd bij hun werk moeten zijn en vaak nog veel moeten regelen vooraf.  Maar…als het even kan, dan…!)

 Zo zijn wij tot de afspraak gekomen om in de morgen uit het Oude Testament  te lezen en bij het avondeten uit het Nieuwe Testament. Prachtige en wonderlijke ontdekkingen kun je dan doen dat een woord van de morgen helemaal past bij het woord van de avond.  Een profetie van toen en lang vervlogen tijden, gaat plotseling leven in het heden!   (Weet u wel: lees de krant en de bijbel er naast. Dan ontdek  je in welke tijd je bent aangekomen!!)

Oswald Chambers zegt in zijn dagboek: “Als ik met Jezus Christus verbonden ben hoor ik God door het volkomen overgegeven, onafgebroken luisteren.  Het kan zijn dat een lelie of een boom of een dienstknecht Gods mij een boodschap van Hem overbrengt.  Wat mij verhindert te luisteren is, dat ik door andere dingen in beslag genomen word. Het is niet dat ik niet naar God wil luisteren, maar mijn toewijding gaat in de verkeerde richting. Ik ben toegewijd aan dingen, aan dienstwerk, aan overtuigingen; en God kan zeggen wat Hij wil, maar ik hoor Hem niet. De kinderlijke houding is altijd: ‘Spreek Heer, want uw dienstknecht hoort!’  “-

Waarom ik vandaag dit stukje mag schrijven, komt door het lezen van Deuteronomium 29. Eerst ging het over al de wetten en voorschriften waaraan de Israëlieten zich moeten houden, en als zij dat niet doen dan zijn er een reeks van vervloekingen. Niet dat God dat zo gaarne doet, maar Hij wil dat Zijn volk in Zijn sporen komt. Hij is de God van Abraham, van Isaäk en Jakob……bij hen lagen al Zijn beloften, en deze mannen van oude tijden hebben de stem van God gehoord en gehoorzaamd. Dan staat er zo prachtig in vers 29: “De verborgen dingen zijn voor de Heere, onze God, maar de geopenbaarde  dingen zijn voor ons en voor onze kinderen, tot in eeuwigheid”. 

Verborgen dingen?  Dat is hetgeen was  in het verleden…..onze voorouders, hun manier van geloven. En de toekomst ?   Het is al  datgene wat God  weet. De geschiedenis dat is Zijn werk. En reken maar dat Hij daar komt waar Hij wil zijn.   Het is een spannende tijd in het Midden Oosten.  Een wereldoorlog  dreigt opnieuw.   Er zijn goede en kwade krachten aan het werk.  De bijbel spreekt erover.  Velen vragen zich af of  denken dat de “Eindtijd nu wel  begonnen is, of gaat beginnen”.

De bijbel staat vol met profetieën over Israël, daar ligt Gods werk, niet alleen bij de Gemeente. Verborgen dingen!  De bijbel zegt dat zelfs de engelen Gods er geen kennis van dragen. En dan de geopenbaarde dingen, die bij de mensen bekend zijn. Dat is heel veel, maar het belangrijkste van alles is het Leven van Jezus, wat Hij ons voorleefde, wat Hij ons leerde, wat Hij voor ons bewerkte, en waarvan het Kruis meer is dan een symbool alleen.-

Ik blader nog even in  mijn Bijbel,  het is de Herziene  Statenvertaling, en ik  kom bij Psalm 73, en daar sluit ik deze gedachte  gelovig mee af.   Ik hoop dat velen “de boodschap”  van dit stukje  “overdenking”  zullen proeven en herkennen.

Een psalm van Asaf, een paar verzen hieruit :   “Ja, God is goed voor Israël, voor hen die zuiver van hart zijn.  Ik was jaloers, toen ik de vrede van de goddelozen zag.  Ik heb nagedacht om dit te kunnen begrijpen,  maar het was moeite in mijn ogen, totdat ik Gods heiligdom binnenging en op hun einde lette.  Ik zal voortdurend bij U zijn, U hebt mijn rechterhand gegrepen. U zult mij  leiden door Uw raad, daarna zult U mij in heerlijkheid opnemen. Wat mij betreft, het is voor mij  goed dicht bij God te zijn. Ik neem mijn toevlucht tot de Heere, Heere, om al Uw werken te vertellen”.

Als iemand nu toch denkt liever een dagboekje te nemen, doe dat a.u.b. gerust. Maar hopelijk bent u er dan ook wel achter gekomen of gaat u dat nog doen,  dat samen met God luisteren naar Zijn Woord, ook nog eens zoveel zegen kan geven.  Dank Hem er voor.Glorie aan God !         

                                                                  -o0o-

 

 

Submit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to TwitterSubmit to LinkedIn