BEJAARDEN/OUDEREN  PASTORAAT.

(voor wie er mee te maken heeft.)

 

Een vreemde titel voor een overdenking ?
Pastoraat , daarvan zegt het woordenboek, dat het werkzaamheden van een predikant zijn.
Dat herkennen we wel, het is de mensen voorgaan op de weg van geloven, aandacht geven,luisteren, vragen stellen. En als het over de ouder wordende mens gaat, is de extra dimensie waarschijnlijk wel, het denken ove  het levenseinde, zoals het in al haar facetten op ons afkomt.
De ene kerkelijke gemeente heeft deze vorm van pastoraat goed georganiseerd, maar vaak ook verneem je klachten als “uit het oog uit het hart”, en dat overkomt mensen als ze niet meer zo mobiel zijn, en de stoelen of banken meerdere lege plekken vertonen op zondag.
Goed: pastoraal werk  is ziel verzorgend bezig zijn. Paulus schreef bij voorbeeld aan
Timotheüs en Titus brieven, die wel de pastorale brieven genoemd worden. -

Zo aan het begin van een nieuw jaar zien we de winkeliers hun voorraad opnemen en de balans opmaken. Wat bezitten wij, hebben wij over het afgelopen jaar winst gemaakt ? is een belangrijke vraag van ondernemers.
Vanuit deze gedachte is het een klein sprongetje naar ons christenleven/kerkelijk leven, om ons de vraag te stellen of wij ook voortgang hebben gemaakt, of ons geloof is gegroeid, of de zekerheid van het geloof is toegenomen of afgenomen.
Wie goed om zich heen kijkt, ziet in elk winkelcentrum en stadscentrum steeds meer lege winkelpanden. In economisch  opzicht is het een slecht teken. Maar leegstand bij gelovigen is ook heel gevaarlijk, omdat dikwijls afhaken volgt. Ik moet denken aan de uitdrukking: Een gesloten hand kan niets ontvangen ! Dan maar liever het beeld van gevouwen handen, biddende handen.

Handen die aangeven dat een mens tot zijn/haar God nadert, voor zichzelf, maar hopelijk ook voor anderen. De noden van onze wereld liggen zowat tot aan onze stoep. Wij komen er niet omheen.
Iemand schreef: Voorbede beweegt de hand die deze wereld regeert! Voor gelovigen, de hand van God dus.

Balans opmaken gaat dikwijls gepaard met uitverkoop, opruiming. Finale uitverkoop! zag ik onlangs op een winkelpand staan. Het is al jaren een gewoonte om b.v. rond de kerstkaartenperiode de adreslijst weer eens te actualiseren en/of te vernieuwen. Zo kun je ook allerlei bewaarde nota’s, garantie papieren en dergelijke ordenen, opruimen. Wie ouder wordt begint a.h.w. ook aan de opruiming van zaken, waarvan je weet dat kinderen of familie die spullen van opa en oma voorgoed van de aardbodem laten verdwijnen. Dan is het maar beter om zelf de discipline op te brengen, om wat uren bezig te zijn met schonen. Velen zullen dit herkennen. –  

Vanwaar dan de titel bij deze overdenking als “bejaarden- en/of ouderen pastoraat” ?
Twee zaken vallen eigenlijk samen. Ten eerste , gesprekken met ouderen die er over klagen dat zij zo weinig echte aandacht krijgen (bezoek) en weinig horen in preken/toespraken over de bestemming van de mens. De actuele onderwerpen zijn natuurlijk eigentijds voor jongeren en de gemiddelde kerkganger, maar wie oud is…….
Een tweede punt was het opruimen van lang bewaarde artikelen, knipsels en thema’s uit mijn eigen ordners. Ik kwam een getypt stuk tegen, met de titel: Leven of dood ? Hierbij  de toevoeging waarover het zou gaan: het zalig lot der vromen! Notities van bijbel teksten, en die weer ordelijk in de rij gezet. Gedateerd: 1962 Maar gelukkig is voor bijbel kenners dit boek nooit gedateerd!  

Deze bijbelgedeelten uit de NBG, kwamen  opnieuw binnen als een preek.
Het leek mij goed om de teksten die veelvuldig met Gij beginnen, nu te citeren uit de Herziene Staten Vertaling, waarbij het Nederlands wat directer overkomt. Ik overlegde het met mijn vrouw, mijn eerste raadgeefster, en hoewel de teksten samen geen “overdenking” zijn, geeft het wel veel stof tot nadenken. Voor degene die er aan toe is, wellicht ? Een 65 jarige, actief werker voor de Heer, die ik niet zo lang geleden sprak over de Hemel, zei direct: dáár ben ik nog niet aan toe !
Oordeelt u zelf.

Jacqueline van der Waals, een begaafd dichteres, schreef in een van haar verzen:
Schijnen mij Uw wegen duister,
Zie, ik vraag U niet waarom ?
Eenmaal zie ik al Uw luister…….
Als ik in Uw hemel kom!

De bijbel spreekt aldus :
1 Kor. 15 : 19 Als wij alleen voor dit leven op Christus onze hoop gevestigd hebben, zijn wij de meest beklagenswaardige van alle mensen.
1 Kor. 15:22     Want zoals allen in Adam sterven, zo zullen ook in Christus allen levend gemaakt worden.
1 Kor. 15 : 44     Een natuurlijk lichaam wordt gezaaid, een geestelijk lichaam wordt opgewekt.

Er is een natuurlijk lichaam en er is een geestelijk lichaam.
1 Kor. 15 : 49     En zoals wij het beeld van de stoffelijke gedragen hebben, zo zullen wij ook het beeld van de Hemelse dragen.
2 Kor. 5 : 1        Wij weten immers dat, wanneer ons aardse huis, deze tent, afgebroken wordt, wij een gebouw van God hebben, een huis niet met handen gemaakt, maar eeuwig in de hemelen.
Filippenzen 3 : 20 Ons burgerschap is echter in de hemelen, waaruit wij ook de Zaligmaker verwachten, namelijk de Here Jezus Christus.
Psalm 33 : 18   Zie, het oog van de Heere is over wie Hem vrezen, op hen die op Zijn goedertierenheid hopen, om hun ziel te redden van de dood.
Psalm 16 : 10    Want U zult mijn ziel in het graf niet verlaten….U maakt mij het pad ten leven bekend.
Psalm 73: 24  U zult mij leiden door Uw raad, daarna zult U mij in heerlijkheid opnemen. -

Johannes 8:51 Jezus zei: Voorwaar, voorwaar, Ik zeg : Als iemand Mijn woord in acht genomen heeft, zal hij beslist de dood niet zien tot in eeuwigheid. 

Lukas 20 : 34-38 En Jezus zei tegen hen: De kinderen van deze wereld trouwen en worden ten huwelijk gegeven, maar zij die het waard geacht zijn die toekomstige wereld te verkrijgen, en de opstanding uit de doden, zullen niet trouwen en ook niet ten huwelijk gegeven worden. Want zij kunnen niet meer sterven, omdat zij gelijk zijn aan engelen. En zij zijn kinderen van God, omdat zij kinderen van de opstanding zijn.

En dat de doden opgewekt zullen worden, heeft ook Mozes duidelijk te kennen gegeven bij de doornstruik, toen Hij de Heere de God van Abraham, de God van Izak en de God van Jakob noemde. God nu is niet de God van de doden, maar van de levenden, want voor Hem leven zij allen. – Mattheüs 10 : 28 En wees niet bevreesd voor hen die het lichaam doden en de ziel niet kunnen doden.

Mattheüs 5 : 1 : 1, 2, 3 en 9 Toen Jezus de menigte zag, ging Hij de berg op, en nadat Hij was gaan zitten, kwamen Zijn discipelen bij Hem. En Hij opende Zijn mond en onderwees hen, en zei: Zalig zijn de armen van geest, want van hen is het Koninkrijk der hemelen. Zalig zijn de vredestichters want zij zullen Gods kinderen genoemd worden.

Romeinen 8 : 1, 2 , 6 en 11   Dus is er nu geen verdoemenis voor hen die in Christus Jezus zijn, die niet naar het vlees wandelen, maar naar de Geest. Want de wet van de Geest van het leven in Christus Jezus heeft mij vrijgemaakt van de wet van de zonde en van de dood. Want het bedenken van het vlees is de dood, maar het bedenken van de Geest is leven en vrede. En als de Geest van Hem Die Jezus uit de doden opgewekt heeft, in u woont, zal Hij Die Christus uit de doden opgewekt heeft, ook uw sterfelijke lichamen levend maken door Zijn Geest, Die in u woont.

2 Korinthe 4 : 16 Daarom verliezen wij de moed niet; in tegendeel, ook al vergaat onze uiterlijke mens, toch wordt de innerlijke mens van dag tot dag vernieuwd.

Want onze lichte verdrukking, die van korte duur is, brengt in ons een alles overtreffend eeuwig gewicht van heerlijkheid teweeg. Wij houden onze ogen immers niet gericht op de dingen die men ziet,  maar op de dingen die men niet ziet; want de dingen die men ziet, zijn van het ogenblik, maar de dingen die men niet ziet, zijn e e u w i g.

2 Kor. 5 : 3 – 9   Want in deze tent (lichaam) zuchten wij ook, en verlangen wij er vurig naar met onze woning die uit de hemel is, overkleed te worden. Als wij maar bekleed en niet naakt bevonden zullen worden. Want ook wij, die in deze tent zijn, zuchten omdat wij het zwaar te verduren hebben; wij willen immers niet ontkleed, maar overkleed worden, zodat het sterfelijke door het leven wordt verslonden. Hij nu Die ons hiervoor heeft toegerust, is God, Die ons ook het onderpand van de Geest gegeven heeft.
Wij hebben dus altijd goede moed en weten dat wij, zolang wij in het lichaam inwonen, uitwonend zijn van de Heere, want wij wandelen door geloof, niet door aanschouwing. Maar wij hebben goede moed en wij hebben er meer behagen in om uit het lichaam uit te wonen en bij de Heere in te wonen. Daarom stellen wij er ook een eer in, hetzij inwonend, hetzij uitwonend, om Hem welbehaaglijk te zijn.

2Kor. 5 : 17        Daarom, als iemand in Christus is, is hij een nieuwe schepping: het oude is voorbij gegaan, zie alles is nieuw geworden.

2 Kor. 5 : 11      Nu wij dus deze vrees voor de Heere kennen, bewegen wij de mensen tot het geloof; en voor God zijn wij openbaar geworden, maar ik hoop ook voor uw gewetens openbaar te zijn. – Romeinen 8:14 Immers, zovelen als er door de Geest van God geleid worden, die zijn kinderen van God. Want u hebt niet de Geest van slavernij ontvangen, die opnieuw tot angst leidt, maar u hebt de Geest van aanneming tot kinderen ontvangen, door Wie wij roepen: Abba, Vader!

Psalm 19 : 8,9   De wet van de Heere is volmaakt, zij bekeert de ziel; de getuigenis van de Heere is betrouwbaar, zij geeft de eenvoudige wijsheid. De bevelen van de Heere zijn recht, zij verblijden het hart; het gebod van de Heere is zuiver, het verlicht de ogen.

Psalm 40 : 4     Hij legde mij een nieuw lied in de mond, een lofzang voor onze God. Velen zullen het zien en vrezen (dankbaar geloven) en op de Heere vertrouwen.

Psalm 23 : 4     Al ging ik ook door een dal vol schaduw van de dood, ik zou geen kwaad vrezen, want U bent met mij; Uw stok en Uw staf die vertroosten mij.

Psalm 32 : 1,2   Welzalig is hij-zij van wie de overtreding vergeven, van wie de zonde bedekt is.

Welzalig de mens wie de Heere, de ongerechtigheid niet toerekent, en in wiens geest geen bedrog is.

Psalm 46:2 God is ons een toevlucht en vesting; Hij is in hoge mate een hulp gebleken in benauwdheden. Daarom zullen wij niet bevreesd zijn, al veranderde de aarde van plaats en werden de bergen verzet naar het hart van de zeeën.

Romeinen 8 : 31 Wat zullen wij dan over deze dingen zeggen ? Als God voor ons is, wie zal tegen ons zijn ?

Romeinen 8 : 37 Maar in dit alles zijn wij meer dan overwinnaars door Hem Die ons heeft liefgehad. Want ik ben ervan overtuigd dat noch dood, noch leven, noch engelen, noch overheden, noch krachten, noch tegenwoordige, noch toekomstige dingen, noch hoogte, noch diepte, noch enig ander schepsel ons zal kunnen scheiden van de liefde van God in Christus Jezus, onze Heere.-

Kolossenzen 3 : 1-4 Als u nu met Christus opgewekt bent, zoek dan de dingen die boven zijn , waar Christus is, Die aan de rechterhand van God zit. Bedenk de dingen die boven zijn en niet die op de aarde zijn, want u bent gestorven en uw leven is met Christus verborgen in God. Wanneer Christus geopenbaard zal worden, Die ons leven is, dan zult  ook u met Hem geopenbaard worden in heerlijkheid.

1 Thessalonicenzen 4 : 13-14 Maar ik wil niet, broeders en zusters, dat u onwetend bent ten aanzien van hen die ontslapen zijn, opdat u niet bedroefd bent zoals ook de anderen, die geen hoop hebben. Want als wij geloven dat Jezus gestorven en opgestaan is, zal ook God op dezelfde wijze hen die in Jezus ontslapen zijn, terugbrengen met Hem.

1 Thess. 5 : 11  Bemoedig elkaar daarom, en bouw de één de ander op, zoals u trouwens al doet.

Jakobus 1 : 12  Zalig is de man die verzoeking verdraagt, want als hij beproefd gebleken is, zal hij de kroon van het leven ontvangen, die de Heere beloofd heeft aan hen die Hem liefhebben.

1 Petrus 1 : 3-4 Geprezen zij de God en Vader van onze Heere Jezus Christus, Die ons overeenkomstig Zijn grote barmhartigheid, opnieuw geboren deed worden tot een levende hoop, door de opstanding van Jezus Christus uit de doden, tot een onvergankelijke, onbevlekte en onverwelkbare erfenis, die in de hemelen bewaard wordt voor u.

1 Petrus 2 : 25 Want u was als dwalende schapen….maar u bent nu bekeerd tot de Herder en Opziener van uw zielen.
1 Petrus 5 : 6     Verneder u dan onder de krachtige hand van God, opdat Hij u op Zijn tijd verhoogt.

Werp al uw zorgen op Hem, want Hij zorgt voor u. Wees nuchter en waakzaam; want uw tegenpartij, de duivel, gaat rond als een brullende leeuw, op zoek naar wie hij zou kunnen verslinden.

De God nu van alle genade, Die ons geroepen heeft tot Zijn eeuwige heerlijkheid in Christus Jezus, Hij Zelf moge u – na een korte tijd van lijden – toerusten, bevestigen, versterken en funderen. Hem zij de heerlijkheid en de kracht in alle eeuwigheid, Amen.

Tenslotte, een couplet van een lied uit de jaren ´60

De Vriend die ik vond, leerde mij het geheim
om met vreugde te dragen het kruis.
Hij houdt mijn hart rein, en wil steeds voor mij zijn
een Gids naar het Vaderlijk huis.
Laat staan dus het kwaad, en zéker u vindt
in Jezus een Helper, een nooit falende Vriend !

Psalm 27 : 13 “Als ik toch niet had geloofd dat ik de goedheid van de Heere zou zien
in het land van de levenden…..!”  

-o0o-

 

                                                          

 

                                                      

 

Submit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to TwitterSubmit to LinkedIn