ADAM,   ADEM, WAARTOE ?

 

Een moeder, direct na de bevalling van  haar kind, ervaart pas een diepe vreugde wanneer zij de eerste schreeuw, de eerste kreet van haar baby hoort !  Het kind ademt !

Een nieuwe wereldburger is geboren. Feestkaarten gaan bij de familie en vrienden rond. Er wordt

hoop uitgesproken voor een mooie toekomst, zelfs in een steeds donkerder wordende wereld.. –

 

Mensen staan in stilte, soms hand in hand bij het sterfbed van een ouder. Als dit leven tenminste

die genade-tijd heeft gekregen.  Want  het leven is grillig en veelal verdwijnen mensen van deze aardbodem in een diepe mensverlatenheid. In een oorlog, in een ziekenhuis, of in een bejaardenhuis

(een zorgpension!) . Het is dat moment, waaraan we tijdens het  “volle leven” liever niet  denken, of het niet willen of niet kunnen.

Dan wordt er n.l. over ons geschreven:  “Op die en die dag, in dat uur….blies hij/zij de laatste adem uit!”

Er gaan weer kaarten rond, zonder aards toekomst perspectief, hoe  mooi de kaarten tegenwoordig

ook gemaakt kunnen worden.-

 

De bijbel vertelt ons mensen hoe wij eigenlijk aan deze “adem” gekomen zijn. Het is beschreven in het boek Genesis, de wording van de mens:  Adam en Eva, mannelijk en vrouwelijk, zo zijn wij ontstaan.

Genesis 2 : 7 (nbv) : “Toen maakte God, de Heer, de mens. Hij vormde hem uit stof, uit aarde, en blies

hem levensadem in de neus. Zo werd de mens een levend wezen!”-

 

De eeuwen door hebben mensen over dit begin nagedacht, gefilosofeerd, getheologiseerd,

en er dikke boeken over geschreven. Kierkegaard, een theoloog (iemand die nadenkt over God

en mensen)  zegt:  “Het leven moet achterwaarts begrepen en voorwaarts geleefd worden!”

Het is een uitspraak die je op elke leeftijd kunt toepassen, maar juist in de ouderdom kan het

je nog het meest aanspreken.  Achterom kijken, alles overzien, en dan het leven begrijpen.

Er begrip van hebben. En de vraag kan gesteld worden: “Ben ik degene geworden die ik worden moest ?”

Een  psycholoog zegt het zo:   “Word wie je bent !”  Want ieder mens die geboren wordt,  is door de Schepper al voorzien van gaven en talenten, die slechts ontdekt en ontwikkeld moeten worden..

Augustinus  was een theoloog uit de eerste eeuwen van het nog jonge christendom.

Beroemd is zijn uitspraak: “Uzelf beweegt ons zo, dat het ons goed doet U te prijzen, want naar U toe hebt U ons geschapen en onrustig is  ons hart totdat het rust in U !”

 

Nadenkend kun je zeggen:  het doet wel wat met je, mens worden !

En je zou bijna gaan zeggen:  Wat jammer dat het maar zo kort duurt !

“Een mens is maar een bel, een veder….,

hij stijgt met moeite omhoog,

maar daalt vanzelf weer neder!”

 

Maar als het daar bij blijft, dan hebben wij de Heer van de schepping niet begrepen.  In zijn

richtlijnen voor het leven, staan nog veel meer  aanwijzingen. Toen Jezus Christus op aarde was,

als de Zoon van God, door Wie God aan de mensen het Eeuwige geheim van leven wilde meedelen,

heeft zijn volgeling (discipel) Johannes Zijn woorden genoteerd en aan ons doorgegeven.

Het handelt over “Opnieuw geboren worden”.

Leest u, lees jij even mee, hoe een oog- en oor- getuige het zegt.

Johannes, van wie gezegd wordt dat hij een discipel, een volgeling van Jezus was, die Jezus liefhad.

In zijn Evangelie,  in hoofdstuk 3 vertelt hij over Nikodemus, een overste onder de Joden,  die – als het al donker is – bij Jezus komt, en dan tegen Hem zegt, dat Hij wel van God gekomen moet zijn, gelet op al de wondertekenen die dagelijks gebeuren. (een beginnetje van geloof !)

Jezus geeft een definitief antwoord, als  Hij zegt:  “Voorwaar, (werkelijk), tenzij iemand wederom geboren wordt, kan hij het Koninkrijk Gods niet zien!”    Je moet dus opnieuw geboren zijn.

Hier begrijpt Nikodemus niets van.  “Hoe kan een mens als hij oud geworden is nu nog eens geboren worden ?   Dan zou hij de moederschoot in moeten gaan, en daar opnieuw uitkomen ? Hoe bestaat het ? “  Jezus helpt hem, door op de goddelijke wetten te wijzen, die hoger gaan dan menselijke retoriek.

Wat zouden veel mensen een beter begrip krijgen van wat christendom inhoudt, als zij deze les

tot hun hart konden laten doordringen. Jezus zegt: “….tenzij iemand geboren wordt uit water én Geest (!) kan hij het Koninkrijk Gods niet binnengaan. Wat uit vlees geboren is, is vlees, wat uit de Geest geboren is, is geest.   Daar moet je je niet over verwonderen….. Het is zoals met de wind, die blaast, waarheen hij wil, je hoort zijn geluid, maar je weet niet waar hij vandaan komt of waar hij heengaat;  zo is het nu ook met ieder mens die uit de Geest geboren is”.

Nikodemus wilde er nog wel meer van weten. Hij vroeg: “Hoe kan dat dan ?”  “Hoe werkt het ?”

Jezus lijkt ook te twijfelen aan de hartsgesteldheid van deze man. Hij zegt, dat Hij van het  aardse

gesproken heeft, en de mensen geloven het niet. Als Ik nu over het hemelse spreek, zullen ze dan wel geloven ? “ Niemand is n.l. naar de hemel  opgevaren, dan die uit de hemel is neergedaald, en dat is

de Zoon des mensen.  Dat ben Ik, Jezus !   Opdat een ieder die gelooft in Hem eeuwig leven heeft.

Want zo lief heeft God de wereld gehad, dat Hij  zijn eniggeboren Zoon gegeven heeft, opdat een ieder (vul je naam in..!)  die in Hem gelooft, niet verloren gaat, maar eeuwig leeft.” –

 

Iemand heeft wel eens gezegd, dat deze schare van gelovigen, de wereldomvattende kerk is.

Johannes zegt  (Hfdst. 4:24) “God is Geest…en wie Hem aanbidden moeten aanbidden in Geest en waarheid!”

Dus: a) je moet geloven;   b)  je moet weten dat het een geestelijke zaak is; c)  je moet je er aan over geven en ervaren dat dit de waarheid is.

 

De christelijke kerk spreek dan ook over een “Triomferende kerk en een strijdende kerk!”

Zij, die triomferen zijn de gelovigen van alle eeuwen die ons zijn voorgegaan.  “De hemel hebbe hun ziel!” zegt men wel.   En de strijdende kerk, dat is de getuigende kerk. Nog altijd in het “vrije westen” en  zelfs in de landen (het zijn er velen)  waar aan christenen  amper ruimte geboden wordt. Ja, waar zelfs verdrukking, moord, gevangenschap aanwezig is…..bij het noemen van de Jezus’ naam, dan wel   bij het vertonen van een bijbels geschrift.

De  leer van de kerk (catechismus/zondag 1) zegt:  Wat is mijn enige troost in leven en sterven ??

En het antwoord klinkt:  Dat ik met lichaam en ziel (geest)  eigendom van Jezus Christus ben,  dat Hij met Zijn bloed  voor mijn zonden stierf en  dat naar de wil van mijn hemelse Vader,  Hij  mij door Zijn Geest van het eeuwige leven verzekerd heeft.

Het direct daaropvolgende leerstuk (catechismus / zondag 2) leert dan ook direct dat ik voor deze

verlossing, deze uitredding, deze waarheid….dankbaar zal zijn!

 

De titel hierboven zegt: Adam, de mens,  Adem, de levensgeest, en het slot “waarom eigenlijk ?”

waartoe ?

Lied 67 uit Opwekkingsliederen zegt het zo mooi:

Het is goed, ja ’t is goed

om de Heer te loven.

Het is goed, ja ’t is goed

zijn naam Psalmen te zingen.

Het is goed, ja ’t is goed

om de Heer te loven,

zijn naam Psalmen te zingen,

d’ Allerhoogste.                                                                             Ben jij ook al zo ver ??????

 

 

 

 

 

 

Submit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to TwitterSubmit to LinkedIn