De Here centraal

In het leven van een wedergeboren christen moet het altijd gaan om de eer van God. Nooit mag de mens centraal staan want dan verschuift het zwaartepunt van ons leven.
Dan krijgt de Here God niet de eer die Hem toekomt en vervallen we in zelfontplooiing en het werken aan verbetering van ons eigen ik.
Vanuit menselijk oogpunt bekeken lijkt het misschien egoïstisch dat de Here de eerste plaats wil hebben maar die komt Hem rechtens toe; Hij is de Almachtige, de Schepper, en wij mensen zijn schepseltjes.
De Here God heeft de mens geschapen tot Zijn eer met de bedoeling dat wij Hem altijd de lof en de eer zullen brengen, dat wij mensen Hem zullen aanbidden om wie Hij is.
Een mens komt pas tot zijn doel en de bestemming van zijn leven als hij volledig gericht is op de Here God, in alle aspecten van het leven, zowel persoonlijk als gemeenschappelijk.
Dit alles kan alleen als die mens, door het offer wat de Here Jezus op het kruis op Golgotha bracht, een kind van God geworden is, enkel uit genade.
Als we onszelf vernederen, sterven aan onszelf, dan komen we pas echt tot leven en wordt ons ik een werkelijke identiteit in Christus.
Als de Here Jezus zegt: "Wie achter Mij wil komen, die moet zichzelf verloochenen, dagelijks zijn kruis opnemen en Mij volgen” (Mattheus 16 vers 24 / Markus 8 vers 34 / Lukas 9 vers 23) bedoeld Hij daarmee dat Hijzelf onze identiteit is die elke dag in ons leven zichtbaar moet zijn.
De Here Jezus moet centraal staan, Hij moet het middelpunt van ons leven zijn.
We zijn mét Christus gekruisigd, begraven ѐn opgestaan en leven een nieuw leven uit Zijn opstandingskracht. Daardoor behoren we tot de gelukkigste mensen op aarde!
De praktische uitwerking hiervan in mijn leven is dat ik in alle omstandigheden en in elke situatie weet: Het gaat om Hem! Niet ik ben belangrijk maar Hij!
Dat Hij maar zichtbaar en merkbaar zal zijn in mijn leven zodat Hij geëerd wordt!
De vraag “Wat zou Jezus doen?” (WZJD / WWJD) is wel relevant, maar mag niet leiden tot imitatiegedrag. Het is niet de bedoeling om de Here Jezus na te doen maar om “in Zijn voetspoor te gaan” (1 Petrus 2 vers 21). Zijn wil is volmaakt en Zijn weg is de beste.

De Here God zegt in de Bijbel: “Deze is Mijn geliefde Zoon in wie Ik mijn welbehagen heb!” 

(Mattheus 3 ver 17 / Mattheus 17 vers 5 / Markus 9 vers 7 / Lukas 9 vers 35)

Dit zegt Hij van de Here Jezus; de Vader verheugt zich in Zijn geliefde Zoon. Hoe meer ik door de Heilige Geest vol ben van de Here Jezus, hoe meer de Vader vreugde aan mij kan beleven, want Hij verheugt zich in wat Hij ziet van Zijn Zoon in mij!

Kolossenzen 3 vers 1 t/m 4

Zoekt en bedenkt de dingen die boven zijn; daar is Christus aan Gods rechterhand. Omdat ik gestorven ben en mijn leven met Christus verborgen is in God, ben ik niet meer aardsgericht maar is Christus mijn leven en mijn heerlijkheid!

De eeuwige God is bezig het beeld van Zijn Zoon in mij uit te werken; niet 1 minuut van mijn leven ben ik zonder God, Hij is altijd bij mij! (Psalm 139)

Jezus Christus de levende Heer is alles wat ik nodig heb; in Hem heb ik alles, in Hem woont Zijn onuitsprekelijke volheid in mij, in Hem ben ik volmaakt! (Ef. 3:15-19)

Dit verheugd mij en zal mij blijven verheugen wat er ook gebeurt! (Fil. 4:4)

Ik geniet de volle rust! (Hebr. 4:9)


Hallelujah!

 

 

Submit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to TwitterSubmit to LinkedIn